Ik blijf nog even bij de opera, met een aantal recente Cd uitgaves, allen van Pentatone. Allereerst hier aandacht voor ‘The Shining’, een opera die Paul Moravec maakte op een libretto van Mark Campbell, die zich natuurlijk baseerde op het beroemde boek van Stephen King. De opera stamt uit 2016, maar deze opnames – we horen naast een keur aan solisten, het Lyric Opera of Kansas City Chorus en de Kansas City Symphony, onder leiding van Gerard Schwarz – stammen uit 2023. Nu las ik nooit het boek en zag tevens de film niet, ik ben niet zo’n horror fan en dus was ik wel benieuwd wat Moravec, wiens werk ik evenmin ken, hiervan zou maken. In navolging van Richard Wagner werkt hij, zo geeft hij zelf aan in het libretto, met Leitmotiven, inclusief één voor het Overlock Hotel, waar het stuk zich afspeelt.
Direct al in de, overigens opvallend korte, ouverture horen we de spanning in de muziek. En voor wie het verhaal evenmin kent, overigens moest Campbell her en der natuurlijk ook nog wat inkorten, het begint met Jack Terrance die met zijn vrouw Wendy en zoon Danny, mooie rollen van Edward Parks en Kelly Kaduce, aankomt bij het Overlock Hotel om daar op te passen tijdens de seizoen sluiting. Ze krijgen wat instructies van het personeel dat op het punt staat van vertrek en ja, natuurlijk wat verhalen over het duistere verleden van het hotel, zoals dat van een voorganger van Terrance die zijn vrouw en dochters vermoordde en vervolgens zelfmoord pleegde. Melodieuze muziek hier over het algemeen, al voelen we de onderhuidse spanning. Na een prachtig liefdesduet slaat de sfeer om als Wendy Danny naar bed wil brengen en hij de deur niet snel genoeg openmaakt, een storm steekt op in het orkest, zonder meer en voorbode voor wat gaat komen. Een mooie scene is die waarin Jack het archief ontdekt en zo nogal wat misdaden, begaan in de loop der jaren, ontdekt. Diverse solisten verklanken de personages. Verderop wordt het nog bonter, waarbij het koor de stemmen van de slachtoffers verklankt, rondwarend als geesten. Intussen loopt ook in de muziek de spanning gedurende die eerste akte steeds verder op. Het wordt nog gekker als een paar weken later de vader van Jack ineens op de radio is en zijn zoon aanmoedigt om weer te gaan drinken! En dan vinden ze Danny in een shock, Wendy beschuldigt Jack, maar ziet al snel in dat daar het probleem niet ligt. Een prachtige scene volgt waarin de twee weer bij elkaar komen, omringd door de geesten.
In de tweede akte neemt het onheil alleen maar verder toe, Zo openbaren de geesten zich nu ook aan de inmiddels behoorlijk labiele Jack, wat Moravec de gelegenheid biedt om fors uit te pakken met een prachtig feestelijke scène. Tot Wendy, gealarmeerd door Danny opduikt en hem hoort praten. Maar met wie? Ze spreekt hem aan, maar hij is volledig de weg kwijt, begint haar te beschuldigen, ruzie te zoeken en probeert haar zelfs te wurgen, prachtig ondersteund door de onrustige klanken uit het orkest. Ze weten hem op te sluiten, waar hij wederom in gesprek gaat met de geesten. Zij besluit hulp te gaan halen en laat Danny achter. De geesten en Jack willen intussen Danny hebben, die uiteraard liever bij zijn moeder blijft. En in die hectiek vergeet Jack één ding, één opvallend essentieel ding: de boiler moet twee keer per dag worden geleegd, anders dreigt ontploffingsgevaar. Danny waarschuwt Jack en rent weg, maar Jack is dit keer te laat, het ding ontploft, het hotel brandt af en Jack komt om. Een rustig orkestraal moment volgt, de stilte na de storm. En dan zijn we acht maanden verder en volgt nog een dialoog tussen Wendy en Hallorann, één van de personeelsleden die ze ook eerder ontmoette en die nu voor hen zorgt. Een opvallend ingetogen slot na al deze dramatische hectiek.