‘You Are Light and Morning’ oftewel ‘Sei la Luce et il Mattino’, naar de tekst van de Italiaanse schrijver en dichter Cesare Pavese. Het is waar de Estse componist en dirigent Tõnu Kõrvits zijn avondvullende koorwerk uit 2019 op baseerde dat onlangs door Ondine op Cd werd uitgebracht in een prachtige uitvoering door het Estonian Philharmonic Chamber Choir samen met het Tallinn Chamber Orchestra, onder leiding van opkomend talent Risto Joost.
Het gedicht ‘Verrà la morte e avrà i tuoi occhi’ schreef Pavese enige weken voor zijn zelfgekozen dood. Een beëindigde relatie werd de toch al getroebleerde schrijver op 41-jarige leeftijd te veel. Dit gedicht, in het Nederlands getiteld ‘De dood zal komen en jouw ogen hebben’, getuigt van die worsteling. En Kõrvits baseerde zijn stuk, bestaande uit elf delen, op dit gedicht. Na een korte ‘Fade In’, waarin het orkest middels vanuit het niets aanzwellende klanken het koor als het ware aankondigt, horen we het eerste deel van het gedicht, gezongen in het Italiaans. Om en om koos Kõrvits voor de originele Italiaanse tekst en voor de Engelse vertaling en dus wordt het tweede deel in het Engels gezongen. Zo volgen er nog vier delen waarin de componist, middels de woorden van Pavese, de geliefde bezingt tot in dat laatste deel, dat aanvangt met die hierboven genoemde zin: ‘Verrà la morte e avrà i tuoi occhi’. De orkestratie is duidelijk ondersteunend aan de zang, bekrachtigt deze, geeft er extra kleur aan en versterkt de sfeer van melancholie. Samen vormen ze een onlosmakelijke eenheid.
Na die zes gezongen delen volgt het zeer korte ‘Fade Out’, qua sfeer een vervolg op het ‘Fade In’, waar de compositie mee begon. Daarna volgt ‘Last Blues, to be Read Some Day’, waarin een sopraan, prachtig begeleid door pizzicato strijkersklanken, terugkijkt op de relatie. Het hierop volgende ‘Postludium Landscapes’ is een orkestraal stuk, een langgerekt klankmist, op verschillende momenten angstaanjagend aanzwellend. Dan volgt het laatste deel voor het koor: ‘In the Morning You Always Come Back’. Hier kijken we nog één keer achterom, middels een overweldigend slotakkoord van koor en orkest.