4 augustus 2020, het Libanese Beiroet wordt opgeschrikt door een gigantische explosie in de haven. Een explosie die minstens 190 doden en ruim 6.500 gewonden eist en een groot deel van de stad in puin legt. Hulpacties komen op gang, onder andere van C-drik, het alias van Cedrik Fermond. Hij doet een oproep aan musici van over de gehele wereld om stukken aan te leveren voor een compilatie van experimentele elektronica ten baten van de slachtoffers. Binnen 24 uur reageren 97 musici uit 40 landen op de oproep. ‘Retrieving Beirut’ is geboren.
C-drik kan met recht een wereldburger genoemd worden. Geboren in Congo, kind van een Grieks-Congolese moeder en een Belgische vader, verhuisd naar België, Nederland en uiteindelijk Berlijn draagt hij noord en zuid in zijn genen. Zelf musicus is deze man vooral bijzonder vanwege ‘Syphe’, zijn label en database voor experimentele elektronica in Azië en Afrika. Gaandeweg zijn carrière ontdekte hij dat er overal in de wereld experimentele muziek wordt gemaakt, ook al kunnen wij ons dat hier in Europa niet altijd voorstellen. Hij maakte reizen door Azië en Afrika, ontmoette musici, werkte met hen samen en bracht compilaties uit met hun muziek.
Een deel van dit wereldwijde netwerk sprak hij aan voor deze serie compilaties die een prachtige inzage geeft in wat er wereldwijd aan de gang is binnen deze muziek. Om de 97 bijdrages recht te doen koos C-drik ervoor – hij wordt uitgebreid geportretteerd in Wire Magazine 440 – om deze te verdelen over vier aparte downloads: in deel 1 overheerst het ritme, in deel 2 de experimentele ambient en de elektro-akoestische muziek, in deel 3 horen we de drone-georiënteerde stukken en in deel vier de noise en de industriële elektronica.
Ingaan op alle stukken is natuurlijk ondoenlijk, maar een aantal zaken maken alle vier deze digitale albums zonder meer de moeite waard: allereerst het experimentele gehalte. Op deel 1 mag dan het ritme overheersen, het gebeurt in alle gevallen op zeer onorthodoxe wijze. Prachtige voorbeelden zijn de wijze waarop het Sloveense Darla Smoking de muziek van de Balkan vermengt met dance in ‘World Detuning’ en de manier waarop de in Frankrijk wonende Afghaan Sab El Zin beide werelden vermengt in ‘Snow Over Kaboel’. Het tweede zeer interessante aan deze compilaties is dat de muziek – en hoe kan het ook anders met deze man – echt overal vandaan komt. Zo treffen we op deel 2 zowel het spannende ‘Take Farewell’ van Torn from beyond, een alias van Bert Lehmann als de samenwerking tussen de Libanese Hala Hachem en de uit Mozambique afkomstige Hery Randriambololona die het alias Ujjaya koos. ‘Fi youm wi leyla’ heet hun compositie. Verder muziek van de Vietnamese Luong Hue Trinh, de Chinese Dong Zhou en de Japanse Itaru Ouwan.
Op deel 3 stukken overheerst de drone, te beginnen met het massieve, maar prachtige ‘Yalla Beirut’ van Michael Zerang. Verderop gevolgd door het sfeervolle ‘Nyarlathotep’ van b°tong, het spookachtige ‘Lunes conjointes’ van ANTRE en het spannende ‘Short Soliloquy In An Empty Room’ van het uit Maarten Thoelen en Marc Ceulemans bestaande Zonevreemd. Op deel 4 kent het aanbod meer variatie. Bijzonder actueel is ‘Colonial War and Mental Disorders’ van Meira Asher, Dave Phillips en Eran Sachs, gebaseerd op Frantz Fanons ‘Les Damnés de la Terre’. Gesproken teksten en verontrustende noise. En over verontrustend gesproken: Het uitgeschreeuwde ‘Lie’ van Theo Nugraha ft. Jeritan, afkomstig uit Kalimantan, gaat in ‘Obituari’ door merg en been. Bijzonder zijn zeker ook ‘Formidable’ van de uit Iran afkomstige Ali Mohajer, ofwel Owrang en ‘Hertlich Kultur’ van Brgs, het alias van Jaka Berger. Tot slot mag het ruim een half uur durende en zeer imposante ‘فەقێ مینەی نەڵاسی’ hier niet ontbreken, een stuk van de uit Iraaks Koerdistan afkomstige Ali Ahmad, werkend onder het alias Wirephobia en het uit Zweden afkomstige Noise Against Fascism.
De compilaties zijn te beluisteren en te koop à $4,- per stuk via Bandcamp: