De wortels van Duo Ebano liggen in Milaan waar klarinettist Marco Danesi en pianist Paolo Gorini beiden studeerden aan het G. Verdi Conservatorium. Beiden trokken aansluitend naar Amsterdam waar de gezamenlijke liefde voor kamermuziek en het hedendaagse leidde in 2015 tot de oprichting van bovengenoemd duo. Bij Trptk verscheen onlangs hun debuutalbum: ‘Blackbird [R]evelution’, met daarop een mooie eigenzinnig repertoirekeuze. Twee klassieke stukken, van respectievelijk Carl Maria von Weber en Alban Berg, worden hier gecombineerd met drie hedendaagse stukken van Paolo Gorini zelf, Gerardo Gozzi en Boris Bezemer en met een curieuze bewerking van een pianostuk van Johannes Brahms.
Volgens het duo zelf hiermee de ziel blootgevend. Verder noemen ze als gemene deler: “Moreover, it displays composers who try to enhance the clarinet and piano combination, forcing its limits and inventing new ways to make these two instruments communicate, with the intent to achieve a (r)evolution of this set-up.”
Een componist die veel voor de klarinet heeft betekent is Von Weber. Zijn ‘Grand Duo Concertant, opus 48’ ontstond in 1815 / 16 en is daarmee het oudste stuk op dit album. Hijzelf zat achter de piano, zijn goede vriend Heinrich Baermann bespeelde de klarinet. Maar hier dus Danesi en Gorini. Uitmaken doet het niet, de muziek klinkt hier nog even sprankelend als twee eeuwen geleden en met bovenstaande woorden van het duo in gedachten valt met name op hoe prachtig Von Weber de klanken van deze instrumenten met elkaar vermengde tot één onlosmakelijke eenheid. Bijna een eeuw later, in 1913, schreef Alban Berg zijn ‘Vier Stücke für Klarinette und Klavier, opus 5’. Muziek die zich duidelijk in de overgang bevindt van de tonale romantiek naar het atonale moderne en zonder meer een volgende mijlpaal in de literatuur voor piano en klarinet vormt. Neem de wijze waarop Berg in het tweede stuk, ‘Sehr Langsam’ het klankbeeld opbouwt, zonder meer subliem en prachtig gespeeld door dit duo
Johannes Brahms zit tussen deze twee in en met name aan het eind van zijn leven schreef hij, na de klarinettist Richard Mühnfeld te hebben gehoord, een aantal prachtige werken voor klarinet. Duo Ebano koos er voor dit album echter voor om de eerste van de ‘3 Intermezzi, opus 117′ voor piano solo te bewerken voor klarinet en piano. De twee spelen het prachtig, maar echt iets toevoegen doet zo’n bewerking niet. En dan de hedendaagse stukken: van de pianist van dit duo en zelf ook componist Gorini horen we diens ‘Broken Chain’, een uit vier delen bestaande suite. Van de twee langzame delen aan begin en einde en de twee snellere in het midden valt met name die tweede het meest op. ‘Prog’, verwijzend naar prog-rock is een aangenaam ritmisch stuk muziek, waarin de piano een opvallend percussieve rol speelt.
Met Bezemer en Gozzi maken we de overstap naar de basklarinet en de elektronica. Die eerste schreef ‘I Love You’ waarbij we volgens de componist in gedachten mogen houden dat “Love is trust and surrendering to the complexity and chaos of life”. De combinatie van basklarinet en elektronica zorgt voor een wonderlijke, sfeervolle klankwereld. Iets dat zeker ook het geval is met Gozzi’s ‘The Underwater Life of a Bass Clarinet’ waarvoor de componist zich liet inspireren door het klimaatprobleem. Zoals de titel al aangeeft horen we de basklarinet hier aangenaam bubbelen.
Het album is te beluisteren op Spotify:
Op vrijdag 11 september speelde Duo Ebano tijdens het Gaudeamus Festival in TivoliVredenburg onder andere de stukken van Gorini en Bezemer: