Onder de titel ‘Through Glass – Works from the Other Side of the Mirror ‘ bracht Navona Records onlangs een album uit met zes nieuwe stukken van even zoveel hedendaagse, vaak bij ons onbekende componisten: Ovidiu Marinescu, Bruce Babcock, I’Lana Cotton, Alla Elana Cohen, Curt Cacioppo en L. Peter Deutsch. De piano staat in al deze stukken voor kleine bezetting centraal.
Marinescu mag het spits afbijten met het door de muziek van Bach geïnspireerde ‘Rorrim for cello and piano’. Aangezien deze componist een carrière als cellist en dirigent combineert met die van componist – hij nam ook de cellosonates van Bach op – verbaast het niet dat we hem hier zelf horen op cello, terwijl Anna Kislitsyna de pianopartij op zich neemt. De cellopartij is uiterst melodieus, terwijl de piano voor een sterk ritmisch, ondersteunend patroon zorgt. Het voor Gloria Cheng geschreven ‘Alternative Facts’ voor pianosolo is Babcock’s commentaar op de verkiezing van Donald Trump in 2016: “This short single-movement piece reflects the times we are living in. It is discombobulating, annoying, often loud, repetitive, confounding, crazy-making, tiresome, frenetic, all of the above.”
I’Lana Cotton schreef een stuk voor pianotrio. ‘The Return’ is gebaseerd op het vijfentwintigste hoofdstuk van de ‘Tao Te Ching’ van Lao Tzu. Naar eigen zeggen geeft dit “an image of the universe and its energy in a ceaseless cycle of expansion and contraction”, iets dat Cotton in dit vrij klassieke stuk goed weet te vangen. Het Gramercy Trio speelt het krachtig en met overgave. Cohen componeerde eveneens voor pianosolo. Als inspiratie voor ‘Three Film Noir Pieces’ dienden de films ‘Cat People’ en ‘The Curse of the Cat People’. Lukáš Klánský weet de spanning in deze compositie prachtig voor het voetlicht te brengen.
Cacioppo schreef een trio voor viool, hoorn en piano. Naast de componist zelf op piano horen we violist Francesco D’Orazio en hoornist David Wetherill in dit aangename, uit drie delen bestaande stuk. Prachtige, ingetogen melodieuze fragmenten met een zuidelijke inslag wisselen elkaar hier in alle rust af. Tot slot klinkt ‘De Profundis Clamavi’, Deutsch’ stuk voor pianotrio. Het Trio Casals geeft gestalte aan een stuk in de traditie van de Renaissance polyfonie, “which inspires much of my music, but with more modern freedom of key and mode”, aldus Deutsch. En zo betoont ook dit stuk, het geldt in wezen voor alles op dit album, zich schatplichtig aan de traditie.
Het album is beluisteren op Spotify: