Soms is de scheidslijn tussen gecomponeerd en geïmproviseerd een vage. Drie nieuwe albums waar Cyril Bondi en d’Incise een hoofdrol in spelen, vormen daarvan weer eens het klinkende bewijs. Beiden kwamen hier vaker voorbij, met albums van Another Timbre, Wandelweiser en het eigen Insub. Nu is het tijd voor ‘Hyazo’, verschenen bij Another Timbre en ‘Ocho Pretextos’ en ‘Levitas’, beiden verschenen bij Insub.
‘Hyazo’ bevat drie stukken, ‘Palestrina’ en ‘Cartes nr. 3’ van Christoph Schiller en ‘Hyazo’ van Cyril Bondi. Naast beide componisten, in de rol van uitvoerder horen we hier tevens Pierre-Yves Martel. Bijzonder aan dit gezelschap en dus ook aan deze stukken is allereerst de bezetting, bestaand uit oude instrumenten als het harmonium, de viola da gamba en het spinet. Voeg dit bij de uitgebeende, minimalistische klankwereld en het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Op de grens van dus, of zoals Schiller het zegt: “I think composition is always one aspect of music – and the other pole is playing, sound in space, and interaction… In my pieces here, we usually have common sets of pitches for a given period of time. This allows us to play more freely, knowing that there will be correspondences”. Je hoort dit terug in het karakter van de stukken. Er zit beslist structuur in, maar die is nergens overheersend en laat ruimte vrij voor het onverwachte.
Op ‘Ocho pretextos’ horen we Bondi en d’Incise, samen met gitarist Cristián Alvear in een tijdens twee residenties gecomponeerd werk voor gitaar, percussie en elektronica: het uit acht delen bestaande ‘Ocho Pretextos’. d’Incise zorgt voor wolken van klank, in een ijl en hoog register, als de wind die fluit om het huis, terwijl Bondi en Alvear een licht ritmisch samenspel optuigen, dat in de verte wel iets middeleeuws Spaans heeft. Een gevoel dat nog sterker wordt in het slepende ritme van het tweede deel. Toch is er ook hier duidelijk sprake van experiment. Zo zijn de klanken in het eerste deel van ’tercer pretexto’ nauwelijks meer tot instrumenten te herleiden en heeft ook ‘cuarto pretexto’ veel van een klanksculptuur. Op andere plaatsen doet het ritme zijn indrukwekkende werk, bijvoorbeeld in het vijfde en achtste deel.
‘Levitas’, alleen verkrijgbaar als digitale download, is een compositie van Bondi en d’Incise en wordt uitgevoerd door Rebecca Lane (basfluit), Clara de Asís (elektrische gitaar), Golem Mécanique (stem, tapes en elektronica), Mike Majkowski (contrabas) en Stéphane Garin (percussie). ‘Levitas’ is een sterk contemplatief, ingetogen stuk dat uitnodigt tot wegdromen. De uitgebreide, langzaam verglijdende klankwolken stemmen aangenaam, de subtiele veranderingen in kleur, als de schaduwen die veranderen bij het verglijden van de tijd, doen de rest. Soms klinkt er mechanisch klinkende noise door, soms zorgen gongs of de contrabas voor aangename accenten, soms neemt het slepende ritme het over en lijkt dit stuk even sterk op ‘Ocho Pretextos’. Een boeiend geheel in uitstekende handen van deze musici.
De albums zijn te beluisteren via Bandcamp en ook daar te koop: