De Canadees Mark Hanneson is zowel actief in de rol van componist als die van uitvoerder, meestal middels live elektronica. De drie versies van zijn stuk ‘Undeclared’ die we terugvinden op een recent album bij Edtion Wandelweiser Records, getuigen van die dubbelrol. Horen we in de eerste versie Antoine Beuger en op de tweede René Holtkamp, in de derde versie horen we Hannesson zelf.
Hannesson toont middels een tekst, afgedrukt aan de binnenkant van het stijlvolle hoesje, wat hem bewoog tot dit bijzondere werk: “on october 20, 2006 a drone attack in pakistan struck a school (madrasa). 80-82 civilians, including 68-70 children were killed. One alleged militant was killed. The attack took place on the day a peace agreement was to be signed between islamabad and the bajaur agency militants. The agreement was not signed.” Tot zover de feiten, dan volgt deze dialoog (cursivering van Hannesson):
“Is it possible for us to commemorate the lives of innocent drone victims?
it is necessary.
But how?
I don’t know.
Then we must find ways to do it without knowing how.
Yes, find new ways of trying.
Maybe by giving a moment of time and attention to each of the names?
Maybe a sound for each of them?”
Bij een eerdere live opname op You Tube schrijft Hanneson aansluitend: “The score for this piece consists solely of the names and ages of each child killed, along with the instructions “Play one note/sound for each child. Take as much time as needed. Pause between each as long as needed.” En dat is dan ook wat we krijgen, voor ieder kind een geluid. In de eerste versie werkt Beuger ruim 18 minuten met een klokkenspel in een uitvoering voor kinderen. Heel regelmatig slaat hij hem aan, waarna er één noot klinkt, met een vage echo. Holtkamp doet hetzelfde in de tweede versie. De klank is natuurlijk krachtiger, maar het procedé blijft hetzelfde. Steeds een noot, steeds net een fractie anders, maar met een zeer geringe marge. Hannesson zelf kiest voor een iets andere benadering. Bij hem horen we lange sinustonen die geleidelijk van kleur verschieten.
Er gebeurt dus niets in dit stuk en tegelijkertijd gaat er een wereld achter schuil. Een wereld van onnodig leed. Wat dat betreft is dit het perfecte album aan de vooravond van Pasen.
Beluister hier die eerdere live opname door Hanneson: