De laatste keer dat de Amerikaanse componist Bryce Dessner hier voorbij kwam was in juni vorig jaar. De Philharmonie zuidnederland bracht toen de Nederlandse première van zijn ‘Concerto for two pianos’ met de zusters Lebèque achter de piano. Het liet weer eens horen dat Dessner onderhand is uitgegroeid tot een belangrijk componist, iets dat nog verder wordt onderstreept door een onlangs uitgekomen Cd met vier stukken uitgevoerd door het in Hamburg residerende Ensemble Resonanz.
Het eerste stuk is ‘Aheym’, Dessner schreef het in 2008 voor het Kronos Quartet en bewerkte het onlangs speciaal voor Ensemble Resonanz tot een stuk voor strijkorkest. Dat heeft vooral effect in die eerste fase, met die heftige, staccato dynamiek. Woeste strijkbewegingen horen we hier, waarna we even later in een vloeiende melodie belanden. Opvallend is de wijze waarop Dessner de diverse stemmen in elkaar schuift tot een boeiend polyfoon geheel. Veelzeggend is het ritmische aspect dat ook in dit stuk gestalte krijgt, met name in het slot waarin de componist vanuit de rust geleidelijk een storm ontketent. Dessners achtergrond in de popmuziek, als mede oprichter, gitarist en componist van The National, horen we daarbij duidelijk terug. Ook ‘Tenebre’ schreef Dessner oorspronkelijk voor het Kronos Quartet, in 2011. En ook dit stuk bewerkte hij voor strijkorkest, met toevoeging van de menselijke stem, voor deze uitgave zanger Moses Summey. Bijzonder in dit stuk zijn het vloeiende legato spel van de strijkers, de spanningsvolle klankwolken verderop, de levendige melodie die daaruit omhoog dwarrelt en zeker ook de vocale partij aan het einde, die Dessner soepel verweeft met de bijdrage van de strijkers.
Het ‘Skrik Trio’ stamt uit 2017 en wordt hier uitgevoerd door violiste Barbara Bulmann, altviolist Tim-Erik Winzer en celliste Saerom Park. Het is een stuk waarin Dessner krachtig en bij tijd en wijlen rauw spel op prachtige wijze combineert met meer ingetogen en subtiele passages. De drie leden van het ensemble brengen het op het scherpst van de snede. Een ander aspect dat hier opvalt is de invloed van folk op de ritmiek van het stuk. ‘ Lacrymae’ was een opdracht van Amsterdam Sinfonietta, Scottish Ensemble, en The Norwegian Chamber Orchestra en ging in juni 2012 in première tijdens het Holland Festival. Het is een zeer beeldend stuk, dat Dessner ook actief is als filmcomponist hoor je hier zeker terug. Een geraffineerde melodie, prachtige lange strijkerslijnen en een mooie spanningsopbouw.
Hoor hier zowel het ensemble als Dessner over dit album: