Op recent werk, van eind vorig jaar en begin dit jaar, is Anthony Pateras te horen in een aantal samenwerkingen, deels met musici waar hij al langer mee optrekt, zoals Erkki Veltheim en Jérôme Noetinger, maar deels ook met musici waar hij niet eerder materiaal mee opnam als eRikM, het alias van Eric Matt en Valerio Tricoli. Samenwerkingen die in dit derde deel van het Anthony Pateras portret centraal staan.
Op beide LP’s, Cd’s zijn hier niet van gemaakt, staat de elektronica centraal. ‘Albédo’, maakte Pateras samen met eRikM voor CCAM Éditions, eRikM is een gevestigde naam in het Franse elektonica wereldje en werkt vanuit zijn thuisbasis Marseille samen met uiteenlopende musici als Luc Ferrari, Fennesz, Bernard Stiegler, Christian Marclay, Otomo Yoshihide, Dieb13, Jerome Noetinger en Thurston Moore. ‘Orbitale’ het eerste van twee stukken vangt aan met een lang aangehouden, hoge sinustoon. Daar doorheen vlecht het duo wat verstoringen om het geheel voor saaiheid te behoeden, klinkend alsof één of ander monster zich schuilhoudt in een modderpoel. Verderop ontvouwt het duo een nog veel rijkere geluidswereld voor ons, waarbij we associaties krijgen van machines en apparaten, maar dat regelmatig ook zou kunnen dienen als soundtrack voor een goede science fiction film. Het tweede stuk ‘Nyctalope’ vangt heftig aan, met chaotisch aandoende klankuitbarstingen, waarna we in een soort van noise storm belanden. Dan doet het ritme hier zijn intrede en raakt de muziek in een stroomversnelling. Maar lang duurt ook dit niet, de muziek kenmerkt zich te zeer door afwisseling om ingezette patronen lang en consistent vol te houden. De enige constanten zijn het industrieel aandoende geluid en het grote creatieve vermogen van de musici. Golven van klank volgen, als de branding. Maar voor dat ook dit stuk ten einde is, volgen nog een aantal creatieve musicale uitbarstingen op het scherpst van de snede.
Valerio Tricoli geldt als een belangrijke representant van de Musicque Concrète, sinds zijn spraakmakende solo album ‘Miseri Lares’ uit 2014. Nu ligt hier ‘The Similarity Of Difference’ van Astral Colonels, uitgebracht door Second Sleep. Achter Astral Colonels gaan Pateras op piano en synthesizer en Tricoli op de ReVox B77, een aloude bandrecorder, schuil. Ook hier weer twee stukken: ‘The Difference Of Similarity’ en ‘The Similarity Of Difference’. Het is een wereld van verschil met ‘Albédo’. Is dat een ruwe diamant, deze is prachtig in facet geslepen. Bedwelmende elektronica, poëtische piano aanslagen. Vliedende klanken, waarvan een zekere rust uitgaat. Klaterend pianospel in het tweede stuk. De prachtige hoge klank, duidelijk veroorzaakt door preparatie, heeft veel weg van een klokkenspel. Gaandeweg wordt de pianomuziek veelzijdiger, gestoffeerd met elektronische uitweidingen, maar ook hier blijft de structuur opvallend consistent, een ander verschil met ‘Albédo’.
Bekijk hier een live optreden van Pateras en eRikM uit februari 2018 in Punctum:
ANTHONY PATERAS & ERIKM live at Punctum from Punctum on Vimeo.