Componist en gitarist Fredrik Rasten levert met het bij SOFA Records verschenen ‘Six Moving Guitars’ een alleszins boeiend album af. In de vijf delen waar deze compositie uit bestaat, weet Rasten een bijzondere geluidswereld te creëren, werkend vanuit het principe van de reine stemming.
Rasten studeerde bij Marc Sabat en Catherine Lamb in Berlijn, nam in 2018 een album op voor Wandelweiser Editions met de muziek van Johan Lindvall en is daarnaast actief in de vrije improvisatie, onder meer als één van de leden van Pip – een duo dat hij vormt met trompettist Torstein Lavik Larsen en Oker – een kwartet dat naast Rasten en Larsen bestaat uit bassist Adrian Fiskum Myhr en drummer Jan Martin Gismervik. Die diverse muzikale werelden komen samen in dit ‘Six Moving Guitars’ dat ontstond uit de samenwerking tussen drie musici en drie dansers.
Het gaat hier om een Cd, dus moeten we de dansers erbij denken. Maar moeilijk is dat geenszins. De gelijkmatige, harmonische structuur van dit stuk is dusdanig dat je je bijna niet kunt voorstellen dat je hier niet op danst. Dat Catherine Lamb in de tekst bij de Cd dan ook verwijst naarhet ‘Pedagogical Sketchbook’ van Paul Klee, uit 1925, is dan ook helemaal zo’n gekke niet. Rasten’s muziek heeft zonder meer iets logisch en mathematisch in de opbouw van zijn klankwereld, waarbij iedere klank een vervolg is van de vorige.
De vijf stukken vormen een onlosmakelijke eenheid en verschillen onderling nagenoeg niet van elkaar als het gaat om structuur of klank. Een uitzondering is het vierde deel, ‘Running’, daar horen we de voeten van de dansers, aanvankelijk zonder gitaar. Als de gitaarklank erbij komt, leidt dit tot een prachtige combinatie van ritmische klanken, waarbij we ons moeiteloos de dansers voor de geest kunnen halen.
Beluister hier ‘Wandering’: