Iedere twee jaar organiseert het in Brussel gevestigde Musiques & Recherches het Concours Biennal de Composition Acousmatique, met deelname van zowel componisten als studenten. Tot nu toe volgt op dit concours ook altijd een Cd met daarop de composities. Eerder bespraken we hier het album met de stukken van het concours in 2016, nu besteden we aandacht aan die van 2018.
Deze tiende editie van het festival werd zeer gewaardeerd want 114 componisten studenten stuurde een werk in. Uit de inzendingen door de componisten maakte de jury, bestaand uit Francis Dhumont, João Pedro Oliveira en Annette Vande Gorne, een voorselectie van acht stukken die werden uitgevoerd op de openingsavond van het internationale festival voor akoesmatische muziek, L’Espace du Son, op 24 oktober vorig jaar. Deze selectie, de prijswinnaar in de categorie studenten en een aantal eervolle vermeldingen, staan allen op dit album.
Tijdens de openingsavond kende de jury, nu uitgebreid met Stephan Dunkelman en Benjamin Thigpin de eerste prijs toe aan ‘Knars’ van de Belgische componist Roeland Luyten. De titel eer aandoend, trakteert Luyten ons hier op een ongekend breed scala aan knarsende, knisperende, ruisende en druppelende geluiden, samengebald tot clusters. Het meest opvallende in dit stuk en dat heeft hem zeker de prijs opgeleverd is de bijzondere textuur van het werk en de grote rijkdom aan klanknuances. De Argentijnse componist Nahuel Eduardo Litwin kreeg de tweede prijs, de SABAM Prize, voor ‘Grito Enceguecido’. Doordat Litwin een straatprotest in Buenos Aires als uitgangspunt nam, is dit een totaal ander stuk geworden dan dat van Luyten. Het rumoer wordt op prachtige wijze geabstraheerd tot lang uitgerekte klanken die we in golven krijgen toegediend. Die klanken worden afgewisseld met de stem van Raquel Ameri tot een zeer spannende compositie. Luyten won ook de publieksprijs, samen met de Chinese Componist Lin Shen en zijn ‘Return to Homeland’. Shen gebruikt als basis voor zijn compositie Mongoolse volksmuziek, inclusief boventoon gezangen, die hij op boeiende wijze herschikt tot een opwindend stuk.
De eerste Cd bevat verder nog vijf stukken van componisten die uiteindelijk geen prijs behaalden maar wel deel uitmaakten van de voorselectie. Zo is ‘If (and only if) I am among’ van James O’Callaghan bijzonder vanwege de grote diversiteit aan ongewone geluiden; ‘Fantasia Esata’ van Alex Buck, vanwege de zeer subtiele klanken en ‘I dreamt that I died and came back as a Moth trapped in Practice Room Piano’ van Gordon Delap, vanwege de titel en de angst van de mot die hier wel degelijk invoelbaar wordt.
Op de tweede Cd vinden we allereerst ‘Vestiges’ van de Zweeds- Finse componist Sebastian Edin. Dit stuk, dat de eerste prijs won, ontstond in de herfst van 2017 tijdens een verblijf van Edin op de Faeröer eilanden. Je hoort de wind, je voelt de kou. Knap hoe Edin hier de natuur in elektro-akoestische klanken weet te vangen.alle werken van studenten die een eervolle vermelding kregen. Verder hier zes composities die een eervolle vermelding kregen. Bijzonder is ‘Schrei’ van Pierre-Luc Senécal waarin hij op indrukwekkende wijze middels allerlei geluiden de Tweede Wereldoorlog laat herleven. Levy Oliveira doet iets soortgelijks met ‘Remininscencias (Memorial A Un Cidadai Comum’ , waarin hij het leven van een mens als uitgangspunt neemt, eindigend met de lange piep van de hartstilstand. Qua textuur is ook zeker ‘Karst Grotto’ van Nikos Stavropoulos het vermelden waard. Mooie, natuurlijk geluiden vinden we hier.
Beluister hier ‘Grito Enceguecido’ en ‘Vestiges’:
Beluister hier ‘Return to Homeland’.