Klangwart bestaat al meer dan 20 jaar, maar bracht in die periode pas zeven albums uit, waarvan ‘Bogotá’, verschenen bij het Berlijnse Staubgold, de meest recente is. Als we het over Klangwart hebben, hebben we het over Timo Reuber en Markus Detmer, hier aangevuld met een aantal gasten uit Bogotá, de hoofdstad van Colombia waar het album werd opgenomen: leden van The Meridian Brothers en de beide zangeressen van Las Áñez.
Detmer en Reuber ontmoetten elkaar op het conservatorium in Keulen in 1992. Ze bleken hun brede muzikale belangstelling gemeen te hebben, met een voorkeur voor minimal music en Krautrock. Vier jaar later leidde dit tot de eerste stappen samen als musici en nu dus tot ‘Bogotá’. Een album waar minimal music, krautrock en Zuid-Amerikaanse muziek een bijzondere samenwerking aangaan en waarbij vocalen maar al te vaak de rol van instrument vervullen. Opzwepende, vaak extatische muziek is het gevolg.
Direct al in ‘Porro A’ dat naadloos overgaat in het langere ‘Level 4’ en waarbij de strakke, polyfone structuur opvalt van met elkaar verstrengelde ritmische patronen. Het geeft een hallucinerend effect, zeker als je het volume flink opendraait. Met ‘Rico’ trekken we de lijn door en vermengen we complexe ritmes met lichte klankwolken. Op ‘Blind Date’ wordt een andere weg ingeslagen. Allereerst vermengt Klangwart hier op succesvolle wijze noise met krautrock, wat het eerste deel van dit vrij lange stuk een weerbarstig karakter geeft, dan doet ook hier het ritme zijn intrede. En opvallend, dat ritme valt halverwege volledig stil waarna we de beide zangeressen: Juanita en Valentina Áñez Rothmann horen, gevolgd door subtiele percussie, waarna dat slome ritme weer langzaam terugkeert.
Tijd voor wat improvisatie. Onder de titel ‘Improv’ vinden we twee stukken op dit album, halverwege en bijna aan het einde. Of het echt volledig geïmproviseerd is, zullen we nooit weten, feit is wel dat de muziek hier minder strak klinkt en een wat vluchtiger karakter heeft. Bijzonder zijn ook ‘Monserrate’, met name vanwege de zang die hier een enigszins esoterisch karakter heeft en het opvallend Zuid-Amerikaans klinkende ‘Chocolate’, vooral door de zang van de dames, maar zeker ook door de ritmische, dansbare structuur die hier is gebruikt. Tot slot treffen we een ‘Drum Battle’ waarin het ritme natuurlijk zijn hoogtepunt vindt, maar dan wel op heel bijzondere wijze!
Het is te hopen dat Reuber en Detmer binnenkort weer naar Bogotá afreizen, dit smaakt naar meer, of liggen er nog niet uitgebrachte opnames te wachten? Het zou fijn zijn!
‘Bogotá’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp: