Emerge is het alias van de in Augsburg residerende Sascha Stadlmeier, eigenaar van het grensverleggende Attenuation Circuit waarop in een schrikbarend hoog tempo bijzondere elektronica verschijnt, van een keur aan artiesten en van hemzelf. Een belangrijk deel van die releases wordt alleen digitaal uitgebracht, een klein deel ook fysiek. Onlangs verschenen ‘Materia’ van Emerge zelf en ‘Modulus of Resilience’ van het trio Cao / Keller Siedl.
‘Materia’ van Emerge bestaat uit de muziek van een live set, opgenomen op 9 januari 2018 in het Poolse Poznan. Emerge werkt hier zowel met versterkte materialen van hout, steen en plastic als met samples en creëert daarmee heel gestaag een ritmische structuur. Dat mag bijzonder worden genoemd want Emerge is over het algemeen niet zo van het ritme. Niet dat we hier nu met een dance plaat vandoen hebben, verre van, daar is het ritme veel te bescheiden voor. Dat komt ook doordat die andere kant van hem: het werken met spookachtige klanknevels, allesbehalve uit beeld verdwijnt. Ook in deze set is de duisternis alom aanwezig. Het verleent aan die beperkt ritmische structuur een extra element, maakt het des te pregnanter. Verderop in de set neemt het ritme overigens de gedaante aan van een puls, die iets van variatie brengt in de industrieel aandoende drone structuur. Typisch muziek voor een live set in Polen in januari, de kou klinkt er onmiskenbaar in door. Bijzonder zijn ook de samples van stemmen die Emerge aan het einde inzet en die het geheel een nog onwezenlijker karakter verlenen en die de opmaat vormen voor de slotfase waarin het ritme heel even echt ruim baan krijgt om aansluitend op te lossen in een donkere wolk van klank, waar zo nu en dan een bliksemflits doorheen schiet.
Volgens Wikipedia, geciteerd op de website van Attenuation Circuit is “The modulus of resilience defined as the maximum energy that can be absorbed per unit volume without creating a permanent distortion”. U bent dus gewaarschuwd. Cao Than Lan op geprepareerde zither en elektronica, Beat Keller op elektrisch gitaar en Gregor Siedl op klarinet en elektronica tasten in deze live opnames, gemaakt tussen januari en juni 2018 dan ook de grenzen af van het betamelijke. Om te beginnen door die drie instrumenten op wel heel onorthodoxe wijze in te zetten. Als u op zoek bent naar mooie klanken, kunt u nu dan ook beter afhaken, die zijn op dit album niet te vinden. Pure noise en distortie worden ons deel, de tandarts is er niets bij. Voor wie zich wil laten verrassen, wachten echter acht meer dan bijzondere en opwindende stukken.
Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: