De Bosche schilder Jheronimus Bosch blijft eeuwen na zijn dood tot de verbeelding spreken en kunstenaars inspireren. Zo noemde de Noorse zangeres en pianiste Susanna Karolina Wallumrød een paar maanden geleden haar nieuwe studio album ‘Garden of Earthly Delights’ naar Bosch’ schilderij de ‘Tuin der Lusten’, te zien het Madrileense Prado, en is haar begeleidingsband vernoemd naar de Lieve Vrouwe Broederschap waar Bosch deel van uitmaakte.
Ze geeft zelf de parallellen aan tussen het werk van Bosch en dat van haar: “Hoewel dit geen soundtrack is voor zijn schilderijen, voel ik een overeenkomst tussen de absurditeit van de schilderijen van Bosch en het hedendaagse bestaan. De mensheid is nog nooit zo goed in staat geweest om duurzame oplossingen te creëren, maar we kiezen er toch voor onze ogen te sluiten voor armoede, milieukwesties en het gebrek aan gelijkheid.”
Het album bestaat uit 15 liedjes waarin Susanna raakt aan de thema’s van Bosch en de analogieën die zij ziet. Harmonieus als in het titelstuk en het begin van ‘Wayfarer’, maar ook disruptief, zoals in het vervolg van dit stuk als Ina Sagstuen, één van de leden van The Brotherhood, die overigens volledig uit vrouwelijk musici bestaat, met elektronica en synthesizer in de weer gaat, een lijn die wordt doorgetrokken in ‘Ecstacy X’ en waarin de muziek een dreigend karakter heeft, passend bij de zin: “Ecstacy might be achievable. Follow the Goddess of Darkness”. Prachtig ook dat ‘Death and the Miser’ waarin, op een repetitief patroon, zowat de enige zin luidt: “money, money, money’.
Susanna’s kritiek komt ook prachtig tot uiting in het intieme ‘Ship of Fools’: “We’re on a ship of fools. Sails laughing and singing to hell. What a delight to be under the spell.” Wat het nog extra wrang maakt is dat Susanna zich hier begeleid op de piano en we op de achtergrond bijkans engelenzang horen van gitariste Stina Moltu, Natali Abrahamsen Garner en de eerder genoemde Sagstuen, alsof het een liefdesliedje betreft. Op ‘Ecstasy’ dobberen we nog wat verder rond op de muzikale deining, mede veroorzaakt door een krrachtige, zeer ontregelende bijdrage van accordeoniste Ida Løvli Hidle en de elektronica van Sagstuen en Abrahamsen Garner.
Bezinning klinkt door in het tweede deel van ‘Wayfarer’: “Searching for the truth. Looking for a heart.” En dan herhaalt ze eindeloos die twee woorden ‘Searching’ en ‘Looking’. Ja, waar vindt je die? In ieder geval niet in ‘Gluttony and Lust’ dat erop volgt, ondanks dat velen dat geloven: “Let’s inhale and be lost. Enjoy the intoxicating flood of ourselves.” Wellicht reikt ‘Beautiful Life’ een sleutel aan: “I look into the garden, picture me among all the animals in the garden. Could I be a part of the beautiful life? That happens in the garden, the nakedness, the innocence.” Ze heeft een punt, dat we volledig uit contact geraakt zijn met de natuur ons om heen is een understatement, het heeft ons beslist geen goed gedaan.
Maar hoe dan ook, met ‘The Garden of Earthly Delights’ levert Susanna met haar Brotherhood of Our Lady, wat natuurlijk eigenlijk Sisterhood moet heten, een verrassend en zeer sterk album af dat het verdient beluisterd te worden.
Beluister hier ‘Ecstasy’, ‘Ship of Fools’ en ‘Beautiful Life’: