BeWider – Full Panorama (CD Recensie)

De Italiaan Piernicola Di Muro heeft zijn sporen inmiddels verdiend als componist van muziek voor films en TV series, getuige ook een imposante lijst op zijn website. Sinds 2013 bewandelt hij echter ook een ander spoor, geniet hij van de vrijheid als BeWider en maakt hij muziek zonder film. Of beter gezegd: hij maakt de muziek, u de film.

Dat procede leidde in 2015 tot de EP ‘A Place to be Safe’ en in 2016 tot ‘Dissolve’. Nu ligt er inmiddels een volledig album ‘Full Panorama’, dat uitkwam bij Folk Wisdom waarover Di Muro zelf zegt: “Full Panorama is perhaps the most intimate, irrational and emotional work I’ve done. Not only because I freely followed what I really felt close to musically speaking, but also because it is an album that comes from a very important moment of my life: a moment of creative change, of transformation.” Oké, laat maar horen, zeggen we in zo’n geval.

BeWider verloochent zijn afkomst geenszins. Direct in ‘Panorama’ horen we de filmische, meeslepende aanpak. Lange golven van klank, afgewisseld met pulserend, ritmische frases. Een geluid dat ons ook doet denken aan de beginjaren van de populaire synthesizermuziek. Het vormt de opmaat voor ‘Full Panorama’, een album waarin BeWider een divers muzikaal landschap ontvouwt. Neem plaats in de trein die je voert naar een verre bestemming en zie het landschap voorbij schuiven door het raampje: de landerijen, dorpen, steden, heuvels, bergen, valleien, rivieren en de zee. Verschillende kleuren, verschillende sferen, om de zoveel tijd een station.

Zo ongeveer klinkt de muziek. Pure elektronica in al zijn facetten, soms relatief rustig, kalm stromend (‘Retina’, ‘The Episode’), soms wat heftiger (‘Sartorius’), soms ook met duidelijke dansinvloeden (‘No one ever became wicked suddenly’), maar altijd zeer beeldend en voorzien van een bijna aards ritme dat je als luisteraar meevoert op de reis die Di Muro met je wil maken.

Het album is beluisteren en te koop op Bandcamp: