Echt dicht gezaaid is het klassieke repertoire voor trompet en slagwerk nu niet bepaald. Trompettist Håkan Hardenberger en percussionist Colin Currie kregen er echter een album mee vol. ‘The Scene of the Crime’, genoemd naar één van de stukken, bevat werk van André Jolivet, Joe Duddell, Tobias Broström, Daniel Börtz en Brett Dean.
Het zijn geen beginners deze twee, allesbehalve. De Zweed Hardenberger en de Schot Currie behoren tot de meest gevraagde solisten op hun instrument. Beiden verrichten daarbij baanbrekend werk voor de nieuwe muziek. Het aantal composities dat voor hen is geschreven vormt intussen een aardig corpus. Samenspelen doen ze graag. Currie noemt het duo: “My musical safe space for maximum risk-taking”, een groot compliment aan Hardenberger.
Het album vangt aan met het uit zeven korte delen bestaande ‘Heptade’ van André Jolivet, een stuk dat hij aan het eind van zijn leven schreef, in 1970, vier jaar voor zijn dood. Jolivet schreef het voor die andere beroemde trompettist: Maurice André, die het stuk overigens niet in première bracht. Het is een stuk met grote dynamische contrasten tussen de delen. Klinkt het eerste deel, ‘Allegro’, bijvoorbeeld bijzonder levendig, op sommige momenten zelfs opzwepend, vol verrassende wendingen, het tweede deel ,’Vivo’, klinkt daarentegen juist ingetogen en het vijfde, ‘Masteoso’, bezit een sterke onderhuidse spanning.
De vier overige stukken op dit album werden allemaal speciaal geschreven voor dit duo en door hen ook in de loop van de jaren in première gebracht. Currie en Joe Duddell kennen elkaar reeds van het conservatorium en Duddell schreef al meerdere stukken voor deze percussionist. ‘Catch’, uit 2011 is er één van. De drie delen vormen een prachtig ritmisch, stromend geheel waarin het slagwerk en de trompet, anders dan bij Jolivet, elkaar versterken. Een sterk melodisch stuk, met name het eerste en derde deel, dat zich vast zet in je hoofd. Met ‘Dream Variations’, bestaande uit drie delen, creëerde de Zweedse componist Tobias Broström een totaal andere sfeer. Broström zet de percussie op een zeer subtiele manier in, als een klanksculptuur, daarmee een achtergrond biedend voor de intense, kraakheldere solo van Hardenberger.
Bijzonder is ook zeker ‘Dialogo 4 – Ricordo’ van Daniel Börtz. Het stuk begint fluisterzacht met vliedend lange lijnen, uiterst beheerst geblazen. Dan bouwt Currie een ongelijkmatig klinkend ritmisch patroon en kruipt de spanning in het stuk. Een spanning die uiteindelijk tot ontlading komt in stevig ritmisch spel van Currie prachtig contrasterend met krachtige frases van Hardenberger. Het titelstuk ‘…the scene of the crime…’ van Brett Dean stamt uit 2017 en is het meest recente stuk dat voor dit duo werd geschreven. Met de titel verwijst Dean naar ‘Hamlet’ van William Shakespeare, en de daarop gebaseerde opera waar hij op dat moment aan werkte en die in 2017 op het Glyndebourne Festival zijn wereldpremière beleefde. ‘…the scene of the crime…’ maakt daar geen deel van uit maar heeft wel een verhalend karakter, Hardenbergers solo is goed te beluisteren als een intense monoloog van de hoofdfiguur, zeker in relatie tot het ronduit stormachtige en dramatisch klinkende slagwerk.
Bekijk hier een introductie tot het album: