Het Amerikaanse Dolce Suono Trio bestaat uit fluitiste en oprichtster Mimi Stillman, pianist Charles Abramovic en op dit album, om beurten de cellisten Nathan Vickery, Gabriel Cabezaz en Alexis Pia Gerlach, allen lid van het grotere Dolce Suono Ensemble. Op een recent album, ‘American Canvas‘, verschenen bij Innova Recordings, presenteren ze vier stukken voor deze bezetting – en in één geval met de toevoeging van een sopraan, waarvan er drie, tussen 2011 en 2015, speciaal in opdracht van het ensemble tot stand kwamen.
‘American Canvas’ is tevens de titel van één van de stukken die speciaal voor het ensemble werden geschreven, dat van Jennifer Higdon. In de drie delen brengt ze een soort van muzikaal hommage aan drie totaal uiteenlopende Amerikaanse beeldende kunstenaars: Georgia O’Keefe, Jackson Pollock en Andrew Wyett. De schilderijen van O’Keefe zijn figuratief, kleurrijk en hebben een sterk innerlijke kracht. Dat is wat Higdon in dit deel middels heldere klankkleuren weet over te brengen. In ‘Pollock’ is de sfeer natuurlijk geheel anders, het onrustige van diens schilderijen vangt ze middels stromende harmonieën. Wyett schilderde zeer gedetailleerd figuratief en had een voorkeur voor het afbeelden van mensen. Zijn schilderijen maken emoties los, iets dat ook geldt voor dit deel van ‘American Canvas’.
Zhou Tian’s ‘Viaje’ is eveneens in opdracht geschreven. Hij liet zich inspireren door de Spaanse ridder en legeraanvoerder Rodrigo Díaz de Vivar, beter bekend als El Cid, die leefde in de elfde eeuw. Maar het zijn niet de heldendaden van deze ridder die Tian als uitgangspunt nam, maar de relatie met zijn beide dochters. Deels verklankt middels een emotioneel geladen muzikale dialoog tussen de fluit – de dochters, en de cello – El Cid, en deels in Spaanse stijl vorm gegeven dynamische fragmenten. Mooi is wat The Philadelphia Inquirer opmerkte over dit stuk: “Viaje fused the composer’s Chinese-American sensibility with the lore of ancient Spain so convincingly that the exotic flute solos for Mimi Stillman sounded like the most natural thing in the world”.
Shalamit Ran kreeg de vraag van het ensemble om een stuk te schrijven dat opgevoerd kon worden in combinatie met ‘Pierrot Lunaire’ van Arnold Schönberg en dat dus zou passen bij de sopraan Lucy Shelton die de rol van Pierrot zingt in dit stuk. Toepasselijk gaf Ran haar stuk de titel ‘Moon Songs’ en putte voor de teksten uit een scala aan gedichten uit verschillende culturen. De inspiratie van Schönberg horen we duidelijk terug in de dialogen tussen stem en instrumenten, met name de fluit, bijvoorbeeld in ‘Act 1: Creation’ en in de expressieve theatrale zang, zoals in ‘Act II: Li Bai and the Vacant Moon’. Welluidend en verstild klinkt de cellosolo in het korte ‘Entr’acte I’, waarna ‘Act III, Star-Crossed’ klinkt, gezongen met een grote mate van intensiteit en mooi afgewisseld met Sprechgesang in combinatie met de klanken van de fluit.
‘Spirit Island for Flute, Cello and Piano’ van Andrea Clearfield en stammend uit 1996 is het enige stuk op dit album dat niet voor het trio werd geschreven. Clearfield haalde haar inspiratie uit een kanotocht op het Maigne meer dat zich in het Jasper National Park bevindt, in de Canadese Rocky Mountains. In het eerste deel, ‘Variations on a dream’ verklankt Clearfield de natuur, het licht, het weer, kortom de scene. In het tweede deel ‘Rowing’ volgt tenslotte de actie.
Vier zeer melodische en harmonieuze composities telt dit album, prachtig vertolkt door dit bijzondere trio.
Bekijk hier live opnames van het derde deel van ‘American Canvas’: ‘Wyeth’ van Jennifer Higdon en van ‘Viaje’ van Zhou Tian: