De in subtiele elektronica gespecialiseerde Laurent Peter, beter bekend onder zijn alias d’incise en slagwerker Cyril Bondi verbleven in augustus 2017 voor een residentie bij Fondation l’Abri in het Zwitserse Genève. Onlangs zagen twee albums het licht met muziek uit die week. Bij Edition Wandelweiser verscheen ‘kiari-kiari’, een compositie van d’incise en Bondi en bij Another Timbre ‘Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide’, met een stuk dat Magnus Granberg voor die gelegenheid schreef.
d’incise (in de weer met vibrafoon, allerhande objecten en elektronica) en Bondi (percussie en vibrafoon) waren daar in Genève niet alleen, Granberg (piano) was erbij, en tevens horen we Anna Lindal op viool, Anna-Kaisa Meklin op viola da gamba en Christoph Schiller op spinet. In de praktijk levert deze bijzondere bezetting twee zeer serene stukken op waarin klankkleur voorop staat. Deze instrumenten moeten het immers niet hebben van een groot volume, maar juist van de fragiliteit.
‘Kirari-kirari’ bestaat uit twee delen, simpelweg deel 1 en 2 genaamd. Het procedé is simpel. Er wordt een toon aangeslagen door één of meerdere instrumenten die de tijd krijgt om weg te sterven. Telkens andere combinaties levert telkens andere klankwerelden. Het geheim zit in de herhaling, die tegelijkertijd geen herhaling is maar die wel een hypnotiserend effect scoort.
‘Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide’ ontstond op verzoek van d’incise en Bondi die Granberg vroegen om een compositie. Het idee erachter was om het daar samen in Genève in te studeren en op te nemen. Zo gebeurde en de opnames van die residentie staan nu op dit album. “Het duizelt me, mijn ingewanden branden ervan” is de vrije vertaling van de titel, tevens een zin uit het beroemde lied van Schubert ‘Nur wenn die Sehnsucht kennt’, gebaseerd op Wilhelm Meisters Leerjaren van Johann Wolfgang von Goethe. Een zin die Granberg inspireerde bij het componeren van dit volledig instrumentale stuk. Zoals veel werk van Granberg maakt ook dit stuk een geïmproviseerde indruk. Dat is niet verwonderlijk want deze componist geeft de uitvoerders bijzonder veel vrijheid. Zo bestaat dit stuk uit “seven different, comparatively large pools, each containing fragments of written music from which individual players select what to play. The rhythmic materials in the seven pools are all the same, but in performance the rhythmic and temporal totality shifts and changes continuously depending on which materials the players choose to use at any particular moment.”
Lees hier een interview met Granberg over ‘Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide’.
Beluister hier een fragment van ‘kirari-kirari 1’ en hier van ‘2’.
Beluister hier een fragment van ‘Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide’: