Kairos bracht onlangs een Cd uit met werken voor orkest van de Chinese componist Wenchen Qin, die inmiddels ook in Europa een aardige naam heeft opgebouwd, sinds hij in 2001 zijn studie in het Duitse Essen bij Nicolaus A. Huber afsloot om vervolgens terug te gaan naar China. Vier stukken bevat ‘Orchestral Works’, allen stammend uit het laatste decennium. Stukken waarin Qin de muziek uit zijn eigen culturele achtergrond vermengt met westerse invloeden.
‘Echoes from the other Shore’ schreef Qin in 2015 bijvoorbeeld voor zheng, of guzheng en orkest. De zheng maakt deel uit van de citerfamilie en lag aan de basis van de Japanse koto, de Koreaanse gayageum en de Vietnamese dan tranh. Het instrument is in China dan ook reeds zo’n 2.500 jaar in gebruik. In dit concert start Qin met de klanken van deze zheng, die hij gaandeweg vermengt met ijle klanken uit het orkest tot een boeiend, maar ook abstract geheel. Qin blijkt vooral geïnteresseerd in de klank van dit instrument en gaat, met succes op zoek naar combinaties tussen dit instrument en de klank van het orkest, hier het ORF Vienna Radio Symphony Orchestra onder leiding van Gottfried Rabl, terwijl de zheng wordt bespeeld door Ji Wei. Eerst ingetogen en aftastend, gaandeweg echter met meer dynamiek en meer kleur. Het levert bijzonder spannende momenten op.
‘The Nature’s Dialogue’ schreef Qin in 2010 voor tape en orkest. Op die tape horen we geluiden uit de natuur, die Qin vermengt met de klank van het orkest. Maar eerst horen we negen keer achter elkaar een akkoord, gespeeld door het gehele orkest, als een klok die wordt geluid. De bonte verzameling natuurgeluiden, zo met elkaar vermengd dat de diverse bijdragen niet meer van elkaar te onderscheiden zijn, klinken als een constante stroom waar het orkest op zijn beurt op intervenieert. Prachtig is het contemplatieve einde waarin Qin ook nog een middeleeuws gezang verwerkt.
Een ander zeer oud chinees instrument is de pipa. Je kunt het instrument enigszins vergelijken met de luit al klinkt de pipa toch ook weer anders. Kenmerkend is de droge, hoge klank. Met ‘Across the Skies’ schreef Qin in 2012 ook een concert voor dit instrument. Lan Weiwei horen we hier betoverende klanken aan het instrument onttrekken. Fijnzinnig en ritmisch, passend bij de klanken van het orkest. Ook hier slaagt Qin erin om twee zeer diverse muzikale werelden op originele wijze met elkaar te verbinden.
Tot slot klinkt ‘Lonely Song’ voor 42 strijkers. Qin schreef het reeds in 1990 maar herzag het stuk ingrijpend in 2015. Het is een krachtig en enerverend stuk waarin Qin zowel werkt met glissandi als met pizzicato in een boeiende combinatie van klanken. In de eerste vijf minuten gaat het er bijzonder heftig en dramatisch aan toe. Dan valt het geheel stil, waarna Qin aansluitend de klanken door de ruimte laat golven, steeds krachtiger de dynamiek hervindend.
Beluister hier ‘Echoes from the other Shore’ en ‘Across the Skies’: