Willekeurige geluiden in onze omgeving vallen ons zelden op. Laat staan dat we er ook nog iets van muziek in kunnen horen. Toch behoort dit wel degelijk tot de mogelijkheden en componist Kevin Good brengt dit middels ‘Listen’, verschenen bij Edition Wandelweiser, weer eens bij ons onder de aandacht.
De titel is dus goed gekozen, daar het een aansporing vormt om de poëzie te horen in onze dagelijkse omgeving. In het geval van Good die van zijn woonplaats, Avon in de Amerikaanse staat Connecticut. “Recently”, zo stelt hij zelf in een begeleidend schrijven, “I have become interested in the idea of music blending with the environment the listener is in, rather than the music creating it’s own environment”. Dit plan resulteerde allereerst in het maken van vier veldopnames van Good’s omgeving, bestaande uit alledaagse geluiden als het openen van de brievenbus en het sluiten van de vuilnisbak. Als tweede doet Good in wezen het omgekeerde: met echte instrumenten dagelijkse geluiden imiteren, zodanig dat het verschil met de veldopnames nauwelijks hoorbaar is. Tot slot zet hij opnames in van de menselijke stem.
In de eerste minuten gebeurt er nauwelijks iets. Een menselijke stem die een paar woorden spreekt, wat gerommel in de marge, dat is het. Tot er een vliegtuig overkomt en de stilte doorsnijdt. En ja, ook dat kennen we, stilte duurt nooit lang. Overigens kan dat ook een natuurlijke oorzaak hebben, leert Good ons als er een flinke onweersbui overtrekt.
Maar het blijven uitzonderingen, ‘Listen’ is over het geheel genomen een zeer ingetogen stuk, waarin vrijwel niets gebeurt en dat gezien het lage volume nog het beste kan worden beluisterd met een hoofdtelefoon op, iets wat Good overigens ook aanraadt. Een stuk dus dat je als luisteraar, wil je alle nuances goed meekrijgen, dwingt tot nauwkeurig luisteren. Wat dat betreft laat de titel van dit stuk niets te wensen over.
Beluister hier een deel van ‘Listen’: