Stilzitten is volgens mij geen kwaliteit van Michel Banabila. Dat is althans de indruk die je krijgt bij de man zijn enorme productie. Sinds september 2017 zagen drie nieuwe albums het licht. ‘New Land’ nam hij op met Mehmet Polat en Eric Vloeimans waarna er twee solo albums met gastmuzikanten volgden: ‘Trespassing’ en ‘Just Above the Surface’. Tijd dus om weer eens bij deze geluidskunstenaar stil te staan.
In ‘New Land’, alleen te krijgen als download, vangt Banabila de sfeer van het midden oosten op innemende wijze. Met zijn elektronica creëert hij keer op keer een prachtig fata morgana waar Polat met zijn oud prima op gedijt. ‘In a Dark Time’ en ‘Dream Stories’ getuigen hiervan. Dat Vloeimans al even sfeervolle partijen kan blazen moge inmiddels bekend zijn, bijvoorbeeld in het korte ‘Autumnal Equinox en het zeer melodieuze ‘Trust in You’. Maar het ingetogen, ietwat weemoedige ‘Looking Back’ past ook prima in dit rijtje. Een hoogtepunt is ‘In Search for a Quiet Place’ vanwege het slepende, lome ritme dat Banabila hier creëert en de spaarzame, maar zeer doeltreffende noten die Polat uit zijn snaarinstrument tovert. Het nummer duurt helaas maar ruim vier minuten, want dit mag eindeloos duren. Ritme speelt ook een grote rol in ‘Speed Walk’, waarin Banabila en Vloeimans het vuurtje flink opstoken. Er is slechts één stuk waarin we de drie heren gezamenlijk horen: ‘Forest Road – Discovery Mix’, een bijna esoterisch stuk waarin het creëren van sfeer het uitgangspunt is. Al met al een fijn, heerlijk dromerig album.
Het tweede album dat alleen in digitale vorm verkrijgbaar is, ‘Just Above the Surface’ is van een geheel andere orde. Veel meer dan in ‘New Land’ staat hier het experiment centraal. De eerste vijf stukken werden daarbij opgenomen voor het Haperende Mens festival, deel 1 dat eind vorig jaar plaats vond in het Amsterdams OCCII. In ‘The Ripple Effect’ horen we dan ook een breed scala van vreemde geluiden. Van Banabila en van Gareth Davis die hier met zijn basklarinet een gastrol vervult. ‘Snake Bite’ is sfeervoller, mysterieuzer, mede dankzij de samples die Banabila hier gebruikt van het altvioolspel van Oene van Geel en het vioolspel van Salar Asid. Bijzonder is ook ‘Spider, Split and Broken Bells’ waarin Banabila ons een tribaal ritme voorschotelt dat gaandeweg in intensiteit toeneemt en ons meevoert naar verre streken. Voor het intrigerende ‘Cassettes and Polaroids in the 21st Century’ maakte Banabila gebruik van tapes van Marcin Barski. Afsluiter ‘Hope’ is een tribuut aan de inmiddels geëxecuteerde Syrische activist en advocaat Bassel Khartabil. Het verscheen eerder op ‘A Future In Commons: A Tribute To Bassel Khartabil’.
‘Trespassing’ verscheen als dubbel LP bij het Canadese Séance Centre en bestaat deels uit werk dat Banabila eerder opnam en deels uit nieuw werk. De eerste LP bevat zes stukken die nooit eerder werden uitgebracht en vier stukken die op eerdere albums stonden, terwijl de tweede LP een integrale hertuitgave is van Banabila’s allereerste album, ‘Marilli’ dat verscheen in 1983.
Ook op dit album is goed te horen dat Banabila graag muzikale grenzen overschrijdt. De eerste drie stukken van de eerste LP, allen niet eerder uitgebracht, vormen hiertoe het onomstotelijke bewijs. In ‘Where Old Meets New’, ‘The Attic en ‘Our Alien Voice’ vermengt Banabila op bijzondere wijze de traditie van niet westerse muzikale culturen met moderne elektronica, waarbij overigens vooral het laatste stuk bijzonder is vanwege de stemsample. En natuurlijk is het fantastisch dat Banabila’s debuut op deze wijze weer verkrijgbaar is. In dit eerste album, ‘Marilli’ zit dat zoeken naar onverwachte, exotische klanken overigens al verstopt.
Deze drie wapenfeiten overziend kunnen we stellen dat Banabila’s muziek zich in de afgelopen 35 jaar (!) zeker heeft ontwikkeld, maar dat het zoeken naar het onverwachte is gebleven, gelukkig maar.
De albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop als download – ‘New Land’ en ‘Just Above the Surface’ – en als LP of download – ‘Trespassing’: