Minco Eggersman is een muzikale duizendpoot. Hij begon ooit als drummer, groeide uit tot singer-songwriter, werd producer, begon zijn eigen platenlabel ‘Volkoren’, ging filmmuziek componeren en combineert dat tegenwoordig allemaal met elkaar. Zo’n man dus waarbij je je afvraagt waar hij de tijd en energie vandaan haalt voor weer een nieuw project. Voor ‘Kavkasia’ bijvoorbeeld, zijn vierde en meest ambitieuze solo album tot nu toe. Het woord ‘Kavkasia’ komt uit het Georgisch en staat voor de Kaukasus, het gebergte dat dit land en een aantal buurlanden met elkaar verenigt. Eggersman raakte zodanig door dit land geboeid dat het het thema van dit album werd.
Het eerste dat opvalt aan dit album is dat er geen slagwerk in te horen is, opmerkelijk natuurlijk voor iemand die groot is geworden achter het drumstel. Waar we Eggersman wel op horen zijn gitaren, toetsinstrumenten als harmonium, synthesizer en accordeon, in de weer met live elektronica en als zanger. Daarnaast horen we een groot aantal gastmusici op dit album als cellist Svante Henryson (bekend van Ryan Adams en Elvis Costello), violist Oene van Geel, bassist Audun Erlien (Silje Nergaard en Mathias Eick), de blazers Jonas Nyström, Lincoln Ho en Paul van der Feen en last but not least de strijkers van het Macedonian Symphony Orchestra.
Het album start ingetogen, met mooie lange strijkerslijnen van de leden van het Macedonian Symphony Orchestra, de sfeer verklankend van dit uitgestrekte, kale landschap. Via ‘Dance’ waar we Eggersman als zanger aantreffen komen we bij het klassiek aandoende ‘The Black Sea’ met daarin een belangrijke rol voor de blazers. Of ze een serenade brengen aan de voor de Georgiërs zo belangrijke Zwarte Zee. Een stuk waarin Eggersman een zekere theatraliteit overigens niet schuwt, maar waarin ook goed te horen is dat we hier met een filmcomponist van doen hebben. Die filmische kwaliteiten vinden we ook in ‘Holy Ground’ met een belangrijke rol voor saxofonist Van der Feen die we hier horen in een indrukwekkend gevoelige partij.
In ‘Stepantsminda’ horen we allereerst de broeierige, repeterende tonen van Erlien’s bas, gevolgd door Nyström die ergens een kerkorgel heeft gevonden. Een majestueus moment. Bijzonder is ook de bijdrage van het Buba of the Iberi Choir in ‘Melisma & Gurian’, dat aan dit nummer een exotische teint geeft. Het langste stuk is ‘Tilblisi Calls’ waarin de diverse muzikale werelden op mooie wijze samenvallen. Eggersman heeft als niet Georgiër een mooie ode aan dit land gecomponeerd, zoveel is wel zeker. En het fysieke album kopen, kunnen we u aanraden. De layout van de Cd en het stemmige boekje met sfeervolle foto’s dragen bij aan de sfeer die deze componist wil uitdragen. Een alleszins geslaagde exercitie.
Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp: