Het Kruithuis, ‘s-Hertogenbosch (November Music) – 7 november 2014
Vrijdagavond organiseerde November Music in samenwerking met het FAQ Festival onder de naam PLUG een avond rondom elektronische muziek in brede zin. Als locatie was het Kruithuis gekozen. Wat een uitstekende locatie bleek te zijn voor dit minifestival. De benedenzaal, een sfeervolle ruimte met dikke muren en een laag plafond, was ingericht voor de concerten. Van te voren was alle apparatuur reeds opgesteld waardoor ombouwen niet speelde. Tijdens een concert ging je kijken als de muziek je aanstond of elders een babbeltje maken als het je minder trok. Een open en ongedwongen sfeer dus die prima paste bij dit initiatief.
En op de bovenverdieping, onder de balken van het schuine dak stonden op diverse plekken installaties opgesteld. De avond begon dan ook met een tocht langs deze installaties in werking.
Zo had Mirko Lazovic bijvoorbeeld een installatie gemaakt bestaande uit aan een snoer hangende gloeilampen waarlangs water naar beneden druppelde. Terwijl de gloeilampen in wisselende samenstelling brandden, hoorde je geluiden die nog het meest deden denken aan zwaar versterkte ademhaling. De lage tonen zorgde hierbij voor de nodige spanning in het werk.
Neon & Landa hadden een zeer ingenieuze houten constructie bedacht, een soort didgeridoo, of waldhoorn. Zacht ruisende klanken bracht het voort, nog het meest weghebbend van geluidsgolven. Het klonk allemaal ietwat mysterieus en zeer transcendent.
Datzelfde gold voor de performance die ze later die avond samen gaven op de PriZm. Nooit van gehoord? Dat kan dan kloppen want het instrument is door het tweetal zelf gebouwd. Het ziet er niet alleen heel mooi en mysterieus uit, door het blauwe licht in het donker, het klinkt ook nog eens heel bijzonder. De geluiden in het hoge register doen denken aan een windorgel of aan de klanken van de gamelan, terwijl de lagere klanken juist weer heel donker en mysterieus aandeden.
Luister hier naar een opname van de PriZm:
Bijzonder was ook de bijdrage van Robert Pravda. Allereerst was daar zijn in een ingenieuze constructie ronddraaiende kubus. De geluiden die het produceerde associeer ik vooral met opstijgende vliegtuigen en voorbij scheurende race auto’s, afgewisseld met stemmen en veldopnames. Het tweede werk dat hij uitvoerde, samen met organisator Horst Rickels en Miss Milivolt, was een soort klanksculptuur. Een groot uitgevallen fluit aangedreven door twee pompen om luchtbedden op te blazen, bracht een ingenieus en ietwat mysterieus aandoend klankspel tot leven.
Aansluitend bracht Daan Johan achter de tafel een hallucinerende set met bovenaardse geluiden, die niet zouden misstaan als soundtrack bij een Science Fictionfilm. Waarbij de aanzetten tot een dansbare beat iedere keer vakkundig om zeep werden geholpen om vervolgens uit te monden in chaos en pijnlijke disharmonieën.
Xavier Van Weersch tenslotte speelde een donkere, dreigende set met veel distorsion en een gruizige beat, mede door het gebruik van een kleine gitaarsynthesizer. Het geheel, mede door het halve duister in het Kruithuis, riep onheilspellende verwachtingen op en leidde tot de nodige onrust onder de luisteraars. Met een onmiskenbare beat bracht hij de bezoekers in extase.
Al met al was dit een bijzondere avond met veel verrassingen. Wat mij betreft krijgen we volgend jaar weer zo’n mooi programma van de FAQ organisatoren als onderdeel van November Music. Ik kijk er reeds naar uit!