Christian Berends, beter bekend onder zijn alias Lend Me Your Underbelly is de laatste tijd drukker dan ooit en de albums volgen elkaar steeds sneller op. ‘The Edge of a Curious Wilderness’ verscheen in oktober 2016 en sindsdien bracht Berends ‘Campfire Ballads’ uit en zeer onlangs een EP met de titel ‘Birdwatchers’. Maar er is nog meer, getuige zijn website. Maar laten we met al dit moois niet te hard van stapel lopen en ons eerst eens over het kampvuur buigen.
‘Campfire Ballads’ is gelukkig geen albums vol goedbedoeld maar loos klinkend getokkel met een flinke scheut country. Niet dat je daar bij Lend Me Your Underbelly bang voor hoeft te zijn maar ik zal niet de enige zijn die bij een titel als kampvuur ballades de kriebels krijgt. Berends slaat dan ook niet echt nieuwe wegen in op zijn album. Zijn stijl van gitaarspelen blijft direct herkenbaar, neigend naar melodisch maar tegelijkertijd te abstract en te ongrijpbaar om écht goed mee te kunnen neuriën, en de sfeer is ook hier, ondanks de gezellig aandoende titel, niet echt gemoedelijk. Integendeel, de lijn van de drie voorgaande albums, ‘Giant Tadpoles Among Us’, ‘Hover’ en het eerder genoemde ‘The Edge of a Curious Wilderness’ wordt hier gewoon doorgetrokken: verhalen vertellen, niet gespeend van enige duisternis. Ik was niet bij ‘The Encounter with The Five Boatsman’, gelukkig, want zo’n leuke ontmoeting was het zo te horen niet. De zwaar aangezette, monotone drone, het onheilspellende gitaarspel, het zegt genoeg. Ook van ‘That Weasel Came Back’ worden we niet echt vrolijk en dat ligt niet aan dat beestje. Alhoewel, je kan er natuurlijk ook echt last van hebben. Maar goed, met ‘Smokesigns at Sunset’, ‘The Hours to Count Their Blessings’ en ‘Soft Purring and Sizzling Dashboards’ bevat het album ook een paar nummers die met een beetje goede wil voor kampvuurbalades kunnen doorgaan, die wat beter passen bij de beelden die we daarbij hebben. Met een beetje goede wil, want een echte troubadour zal Berends waarschijnlijk nooit worden. Gelukkig maar.
‘Campfire Ballads’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp:
‘Birdwatchers’ zou je alleen al voor het design aanschaffen. De met de hand beschilderde CD dan wel te verstaan. Niet dat het album muzikaal niet eveneens zeer de moeite waard is. Lend Me Your Underbelly is hier weer helemaal terug van nooit weggeweest. Opener ‘Birdwatchers zet meteen de toon. Een stevig repeterend ritme, dat gaandeweg steeds sterker wordt aangezet, krijgt je als luisteraar volledig in de ban. Dit is helemaal geen muziek voor vogelaars, veel te storend, veel te onrustbarend. Dit is muziek voor mensen die vogelaars maar rare mensen vinden met hun verrekijkers en eindeloze geduld. Ja, ja, deze uitspraak nemen we geheel voor eigen rekening. Hoe Berends over vogelaars denkt weten we niet, dus draai dit nummer en oordeel vooral zelf. In ‘Blurry Objects’ gaat het er aanvankelijk een stuk rustiger aan toe, harmonischer ook. Maar gaandeweg grijpt ook hier de onrust om zich heen, we hadden niet anders verwacht. Als je begint aan ‘Chase’ dan denk je: “dit nummer had niet misstaan op het vorige album, ‘Campfire Ballads’, maar misstaat hier als relatief rustpunt ook geenszins.” Maar schijn bedriegt ook hier weer, want ook dit nummer gaat weer over in een alles verwoestende, ze er verontrustende drone. In ‘The Stapler Effect’ zet Berends zijn piano in. We kwamen dat eerder tegen en ook hier doet hij het weer om forse tegenstellingen te creëren. Bijna romantisch klinkt het spel en fors afwijkend van het repeterende geluid van de gitaar en de elektronica. Die elektronica krijgt uiteindelijk de overhand om te exploderen in een golf noise. Een prachtige afsluiter van een nieuwe kroon op Berends’ werk. Helemaal Lend Me Your Underbelly.
Ook ‘Birdwatchers’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp:
En dan tot slot, we repten hierboven reeds over nog meer moois, check vooral de website van Lend Me Your Underbelly en hoor en zie Berends aan het werk tijdens oefensessies in de vrije natuur; neem kennis van zijn één minuut project en lever zelf content aan en beluister vooral die twee gratis te downloaden live optredens in Frankfurt / Brighton / Salisbury & Brno en in Tübingen.