De Vlaming Colin H. van Eeckhout kennen we allereerst als frontman van Amenra, één van de betere Belgische leveranciers van zware, duistere gitaarrock. Dat de man echter nog veel meer in zijn mars heeft, bewijst hij solo onder de zijn initialen CHVE. Die carrière startte in 2012 met het uitbrengen van een 7” voor het Gentse Consouling Sounds, kant A was voor CHVE, kant B voor Nate Hall. En dan ligt er eind 2015 ‘RASA’.
‘RASA’, één lange track van bijna een half uur, is een lang uitgesponnen geluidssculptuur met een duister ambientachtig karakter waarin Eeckhout een drone creëert met behulp van de hurdy gurdy. Een hurdy gurdy of draailier in goed Nederlands is een soort van viool, maar in plaats van dat hij bespeeld wordt met een strijkstok, wordt hij bespeeld door aan een lier te draaien. Het constante, wat dreinende geluid is prima geschikt voor het trekken van lange muzikale lijnen, wat Van Eeckhout hier ook doet en waarmee hij zijn imposante geluidskunstwerk laag voor laag opbouwt. Die draailier past wel bij Van Eeckhout vindt hij zelf zo zegt hij in een interview in Gonzo (Circus) met Christophe Vanallemeersch: “De keuze voor de draailier heeft met verschillende factoren te maken. Het ambachtelijke bijvoorbeeld. Het is een man-made instrument, letterlijk en figuurlijk uit het goede hout gesneden, dat hier in Vlaanderen door de eeuwen heen veel voorkwam. Dat refereert ook weer aan een filosofie in alles wat we doen: het moet dichtbij ons blijven, in elke denkbare context.”
Verder zingt hij, of beter gezegd, hij brengt klanken voort met zijn stem die het geluid van de draailier van meer kleur voorzien. En dan drijft hij de spanning verder op door het toevoegen van slagwerk, waarmee hij de drone als het ware kadert, van cadans voorziet. Maar het meest imposant blijft toch die stem. Een stem waar vertwijfeling en droefenis in doorklinkt. Die getormenteerd klinkt, maar die tegelijkertijd ook kracht in zich heeft. De buigzaamheid van iemand die ondanks alles nooit opgeeft.
Het album is door Dehn Sora opgenomen op een andere wijze dan Van Eeckhout normaal gesproken gewend is. In hetzelfde interview zegt hij hierover: “In het geval van ‘RASA’ werd elke lijn apart ingespeeld en daarna naar een geheel gepuzzeld tot wat het uiteindelijk geworden is. De grote technische kennis van Dehn Sora en zijn inzicht in de opbouw en de structuur waren voor mij van grote waarde.”
Bekijk hier een impressie van het album: