Na hier de afgelopen dagen diverse albums van Attenuation Circuit besproken te hebben, wordt het tijd dat ik eens wat meer aandacht besteed aan de man achter het label: Sascha Stadlmeier, werkend onder het alias EMERGE. Vorig jaar kwamen er twee nieuwe albums van hem uit. Het soloalbum ‘Raumforderung’ en een samenwerking onder de titel ‘Covalent Radii Revisited’ met Hans Castrup, die we pas ook al hoorde op het vierde deel van ‘r I ɘ’. Beide albums verschenen als Cd. Verder bracht hij twee oudere albums opnieuw uit. Het uit 2018 stammende ‘Maze’ verscheen op Cd, het uit 2012 stammende ‘Quarry’ op download. De eerste twee albums komen vandaag aan bod, de andere twee bespreek ik morgen.
Stadlmeier is een bijzonder musicus met een uitstekend gevoel voor klank en de spanning die je daarmee op kunt roepen. Want vrolijk klinkt zijn muziek zelden, eerder verontrustend en disruptief. Iets wat we overigens ook altijd goed terugzien aan de hoesontwerpen. ‘Raumforderung’ ontstond vorig jaar naar aanleiding van het feit dat de enorme gashouder in Augsburg, de stad waar Stadlmeier woont, zeventig jaar bestond. Het gebouw is niet meer alszodanig in gebruik, maar inmiddels omgebouwd tot een culturele hotspot, net als in Amsterdam dus. En ook hier is dit enorme gebouw een prima plek voor het geven van concerten, zoals we ook op dit album terughoren. Stadlmeier zelf over deze opnames: “The medium for this is sound – understood as sound as well as music. There are three reasons for this: Like the gas that once filled the enormous tank, sound spreads in all directions. Through the echo they produce, the vibrations make the unique spatial quality inside the disk gas tank audible”. Wat we horen is een eindeloze stroom klanken, alsof er gas ontsnapt, verderop aangelengd met het geluid van in de wind heen en weer klappende ijzeren platen, ten minste dat is de associatie die ik erbij krijg. In het tweede deel onweert het stevig. Harde donderslagen, met spanning verhogende stiltes. Verderop komt daar nog wat geknisper bij, maar dat is het dan ook wel, een opvallend minimalistisch stuk.
Op ‘Covalent Radii Revisited’ horen we Castrup op piano en EMERGE op viool, naast dat beiden zich natuurlijk van elektronica bedienen, die er tevens voor zorgt dat geen noot van die twee akoestische instrumenten hier normaal klinkt. Het is veeleer zo dat je regelmatig denkt met bijzonder oude opnames van doen te hebben, die met een zekere willekeur in elkaar geschoven zijn tot een stemmig geheel. En dat klopt voor een deel ook: beiden maakten solo opnames van de akoestische instrumenten en creëerden aansluitend deze uit vijf delen bestaande compositie. Die werd overigens ook live uitgevoerd tijdens een tentoonstelling met hun beider beeldende werk, Castrup is ook actief als schilder, Stadlmeier als fotograaf. De titel is geen toeval. Castrup heeft iets met natuurkundige processen. Zo kreeg zijn eerdere album bij Attenuation Circuit de titel ‘The Abarian Point’, het punt tussen twee massa’s waarbij hun respectievelijke zwaartekrachten elkaar opheffen. En ‘Covalent Radii’, ofwel ‘covalente straal’ is een maat voor de grootte van een atoom dat deel uitmaakt van één covalente binding, een chemische binding waarbij elektronen worden gedeeld om elektronenparen tussen atomen te vormen.
Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: