Meer van componist en gitarist Bryce Dessner vandaag. Kwam gisteren zijn muziek in live uitvoeringen voorbij, vandaag besteed ik aandacht aan het recent bij Deutsche Grammophon verschenen nieuwe album van zijn Dream House Quartet: ‘Sonic Wires’. Een opvallend kwartet, bestaande uit de vermaarde pianistes Katia en Marielle Labeque en twee gitaristen / componisten David Chalmin en Dessner zelf. In 2022 zag ik ze live tijdens November Music, nu zijn ze hier dus met een nieuw en bijzonder veelzijdig album, met veelal vrij korte stukken van bekende componisten als Philip Glass, Steve Reich en David Lang, maar ook minder bekende als Sufjan Stevens en Timo Andres en natuurlijk met stukken van Dessner en Chalmin zelf.
Dat is ook waar we mee beginnen. Met het mooi stromende ‘Nocturne’ van Dessner bijt het kwartet het spits af. En let hier vooral op de bijzondere pianoklank van de gezusters Labeque. Het derde stuk op het album is eveneens van Dessner: ‘Nono Spirals’. Een bijzonder ingetogen en harmonieus stuk, waarin met name die fijnzinnige pianoklank opvalt. Van Chalmin speelt het kwartet twee delen van zijn ‘Particules’. We horen hier de delen vijf en zes. En klinkt het vijfde deel opvallend spannend, in het zesde deel overheerst de singer-songwriter traditie, met zang van Chalmin zelf. Sufjan Stevens heeft een vergelijkbare achtergrond als Dessner en Chalmin en is ook vooral bekend als singer-songwriter, maar blijkt dus ook hedendaagse muziek te componeren, hier overigens met een wat romantische uitstraling. Caroline Shaw is een naam die steeds vaker opduikt, ook op Cd’s die hier nog op de stapel liggen, ze kreeg al een Pulitzer prijs, meerdere Grammys en is ook in Nederland een componist die steeds meer gespeeld wordt. Hier is ze vertegenwoordigd met het duidelijk door minimal music beïnvloedde ‘Valencia’.
Dat we op dit album meer muziek in deze stijl horen, behoeft niet te verbazen, Dessners werk is er eveneens duidelijk door beïnvloed, getuige ook dat pianoconcert dat gisterenavond klonk. Hij zegt er zelf over: “My own experience of minimal music began in my early twenties just after finishing music school at Yale, I was asked to tour and record with the great American composer Steve Reich. Some of my first trips to Europe as a twenty five year old were performing with him. This was a highly influential time for me and Steve was also very supportive of my own compositions. Around that time I also toured with Philip Glass performing on stage with him several of the early Glass compositions from the 60s and 70s including ‘Music in Fifths’ and ‘Music in Similar Motion”. Op dit album horen we naast ‘Electric Counterpoint’ van Reich, de gezusters mogen even pauzeren, ‘Closing’ van Glass en ‘Ever Present’ van Lang. Met name die uitvoering van ‘Electric Counterpoint’ is bijzonder, Reich schreef het oorspronkelijk voor Pat Metheny, met één deel live en een deel, bestaande uit tien gitaarpartijen en twee basgitaarpartijen op tape. Zoals Dessner en Chalmin het uitvoeren, met dus twee partijen live, was dus nooit de bedoeling, maar mooi is het wel en Reich zal het niet erg vinden.
Van een geheel andere orde is Anna Thorvaldsdottir’s stuk ‘What things Become’. Zij “explores spectral sounds and uses innovative preparation of the piano and effects on the guitars to create a dense and complex sound world”, zegt Dessner over dit boeiende stuk. Dat terwijl ‘Out of Shape’ van Anders, met prachtig gitaarspel van Dessner en Chalmin, weer prima past in de singer-songwriter traditie.