Udo Schindler & Paul Rogers – Ephemeral Locations / Udo Schindler & Werner Dafeldecker – Travelling Sound Images – Cognitive Transfers [DUO] [LowToneStudies #19] (Cd / Download Recensie)

In het laatste deel van mijn Udo Schindler portret horen we hem met twee bassisten. Op het dubbelalbum ‘Ephemeral Locations’ is dat met Paul Rogers, op het louter als download verkrijgbare  ‘Travelling Sound Images – Cognitive Transfers [DUO] [LowToneStudies #19]’ horen we hem met Werner Dafeldecker. Verder horen we op één van de drie sets waar ‘Ephemeral Locations’ uit bestaat ook nog drummer Eric Zwang Eriksson, die we tijdens dit portret al eerder hoorde.

‘Ephemeral Locations’ bevat materiaal van drie verschillende sessies, allen in zijn geheel te bekijken via YouTube. De eerste dateert van 28 september 2022 en is tevens één van de drie ‘LowToneStudies’, een serie die als een rode draad door het oeuvre van Schindler loopt. Hier gaat het om nr. 11. Het tweede stuk is opgenomen op 8 december 2023 en vormt de ‘LowToneStudies nr. 17’. Tot slot is er een trio set, die met Zwang Eriksson van een dag later: ‘LowToneStudies nr. 18’. Het uit zeven delen bestaande ‘LowToneStudies nr. 11’ beslaat de gehele eerste Cd. Schindler, hier op basklarinet en Rogers beginnen vrijwel gelijktijdig, hun klanken innig met elkaar verstrengeld. Het tweede vangt aan met duistere basklanken, komend uit de onderwereld, zonder meer een ‘lowtonestudy’. Mooi ingetogen pizzicato spel in het derde deel, terwijl Schindler hier even vrij hoge klanken produceert op de basklarinet. Bijzonder ingetogen spel in de eerste helft van het vierde deel, prachtig hoe de klanken van de instrumenten hier samenvallen. Verderop horen we Schindler op sopraansax, een mooi contrast vormend met de donkere kleuren van de contrabas. En over ‘LowToneStudies’ gesproken, beluister de knetterende klanken van Schindlers contrabasklarinet in het vijfde deel, als een sputterende motor, met op de achtergrond Rogers’ al even duistere strijkbewegingen. En dan verrast het duo aan het begin van het – met ruim twee minuten opvallend korte – zesde stuk met een bijna dansbare ritmiek.

Udo Schindler en Paul Rogers in MUCCA_BASIS-Klangraum, München, 2022. Foto: Schindler

‘LowToneStudies nr. 17′ en ’18’ vormen de tweede Cd, ieder met drie stukken. We blijven in eerste instantie dus nog even bij het duo. Vrij heftig in het eerste van de drie stukken, met Schindler krijsend op de soprillosaxofoon, een bijzonder contrast vormend met zijn spel op de tubax, een contrabassaxofoon en met Rogers’ contrabas. De soprillo – die we overigens net als de tubax nog niet eerder tegenkwamen in deze verslagen – horen we ook uitgebreid in het derde deel, met een bijna melodieus te noemen patroon. Dat terwijl op de achtergrond de minimalistische patronen van Rogers opvallen. Dan is het weer eens tijd voor de cornet. Een heldere toon, gevolgd door gesputter en gesis, is waar Schindler het derde deel mee opent.

De trio set van een dag later begint met een bijna vijfentwintig minuten durende improvisatie. We horen Schindler op sopraansax springerige patronen spelen, te midden van een opvallend ingetogen klanklandschap, Rogers hanteert de strijkstok en Zwang Eriksson speelt met brushes. Rond de zesde minuut vallen de experimentele klanken van Rogers op, het blijkt de opmaat voor een vrij onrustige, abstracte frase, waar Schindler iedere keer toch weer doorheen weet te breken. Pas zo rond de vijftiende minuut schakelen we over naar een wat meer harmonische frase, het is ook hier dat Schindler overschakelt op de tenorsax. In het tweede stuk horen we Schindler op tuba, vanzelfsprekend zeer donkere klanken producerend, verder valt hier de bescheiden percussie op en Rogers die zijn snaren bewerkt met de achterkant van zijn strijkstok. In het laatste stuk horen we Schindler weer op sopraansax, een mooi dynamische afsluiting van een geweldig afwisselend album.

In mei van dit jaar gaf Schindler een concert in zijn eigen studio met een andere beroemde bassist: Werner Dafeldecker. De opnames werden onlangs uitgebracht als download onder de titel ‘Travelling Sound Images – Cognitive Transfers [DUO] [LowToneStudies #19]’. We beginnen deze set uiterst ingetogen, met Dafeldecker strijkend op de contrabas. De klanken die Schindler aansluitend creëert op de basklarinet sluiten daar prachtig bij aan, voorwaar ook dit noemt hij terecht een ‘LowToneStudie’. Langgerekte lijnen, intieme klanknevels, met soms – bijvoorbeeld rond de negende minuut – wat weerbarstiger abstracte patronen. Ook Dafeldecker experimenteert regelmatig, bijvoorbeeld door met zijn strijkstof ritmisch op de snaren te slaan en door met natte vingers over de kast te wrijven. Zo rond de vijfentwintigste minuut, tijdens een krakende solo van Dafeldecker, stapt Schindler over op de contrabasklarinet, een nog verontrustender geluidswereld creërend dan met zijn basklarinet. Maar zo waar, tegen het einde van dit lange deel doet de ritmiek zijn intrede, zij het voor even. Het album bevat nog een tweede stuk van iets meer als zes minuten waarin we Schindler horen op cornet, sterk begeleid door een aan de snaren plukkende Wafeldecker.

‘Travelling Sound Images – Cognitive Transfers [DUO] [LowToneStudies #19]’ is te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: