In dit tweede deel van mijn Udo Schindler portret koppel ik deze bijzonder veelzijdige musicus aan violiste Irene Kepl. Ze zijn samen te horen op ‘Tart Beauty in a Book Case’ en met fluitiste Karina Erhard in ‘Dense Bushes with Delicate Chirps’. Ook hier betreft het weer live optredens, beiden in München, het eerste op 15 september 2023, het tweede een dag later. En in beide gevallen gaat het wederom om volledig geïmproviseerde sets. De albums verschenen als download in eigen beheer.
Het is Kepl die begint met de eerste ‘Book Case – Filling’, van de in totaal zeven. Knarsend, krakend, alles doend wat vroeger nooit mocht op vioolles, uiteindelijk leidend tot een minimalistisch ritmisch patroon. Schindler sluit aan op klarinet, varieert op de ritmiek, verdicht Kepl’s spel. Een krachtig klankbouwwerk trekken de twee hier op. Op Bandcamp citeert Schindler bij dit album de schilder Mark Rothko. Hij zei ooit over zijn schilderijen: “I see my pictures as dramas. The forms in the pictures are the participants”. Vervang ‘pictures’ door ‘music’ en je hebt de kern van dit album te pakken. Pure dramatiek krijgt hier vorm. Neem die tweede ‘Book Case’. Prachtig hoe Kepl hier een meeslepend ritmisch patroon creëert waar Schindler, ja, met veel dramatiek in zijn spel, op doorborduurt. Die ritmiek is een vrij constante. Zo horen we in het derde deel Kepl pizzicato spelen, terwijl Schindler praat en bromt door zijn klarinet, iets dat aardig op de lachspieren werkt. Qua ritmiek vormt het relatief lange vierde deel een uitzondering, dit is meer een creatief klankcollage. Het vijfde deel is vrij langzaam, maar kent wel een zekere cadans, één die aan folk doet denken en mooi past bij Schindlers klarinetspel. Bijzonder ingetogen klinkt ook het zesde deel, Schindler klinkt hier nagenoeg solo, pas verderop sluit Kepl aan. Dan rest het zevende deel nog, bijzonder omdat we Schindler hier ineens op mandoline – ook dat instrument bespeelt hij dus – horen, een snarenduet dus.
Op ‘Dense Bushes with Delicate Chirps’ krijgt het duo gezelschap van fluitiste Karina Erhard. Direct al in het eerste deel ontvouwt zich een vrij hectisch klanklandschap. Schindler horen we op cornet variëren op een krachtig patroon van Kepl en Erhard. Verderop gaat het tempo wat naar beneden, horen we Schindler sputteren en knetteren op zijn cornet, terwijl Erhard overstapt op de piccolo. Het mondt uit in opvallend harmonieus tweede deel, vol langzaam verglijdende klanken. Iets dat ook geldt voor het begin van het vierde deel. Daartussen zit het derde deel dat hier weer mooi mee contrasteert, hier grossiert het trio juist weer in een aantal boeiende abstracties. De titel van dit album en de hoes zijn overigens bijzonder goed getroffen, want het is prachtig om te horen hoe de klanken van deze drie instrumenten in de meeste stukken met elkaar samenvallen tot ‘dense bushes’. En ja, ook die ‘delicate chirps’ klinken volop – met als mooi voorbeeld iets over de helft van het vierde deel – het geheel des te spannender makend. In het zesde en zevende deel horen we Schindler op de contrabasklarinet. En met name dat laatste deel vormt weer een prachtig voorbeeld van die ‘dense bushes’.
Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: