Ik blijf de komende dagen nog even bij de slagwerkers, te beginnen met Adam Rudolph. Met het op 12″ vinyl als download verkrijgbare ‘Archaisms I & II‘, verschenen bij Defkaz Records, bracht hij de afgelopen tijd twee van de meest opmerkelijke albums uit van de laatste tijd. We horen hem hier samen met die andere geweldenaar op slagwerk: Tyshawn Sorey, terwijl op deel twee het duo wordt aangevuld met drie percussionisten uit de hedendaags gecomponeerde muziek: Sae Hashimoto en Russell Greenberg van Yarn/Wire en Levy Lorenzo van het International Contemporary Ensemble (ICE). Verder hier aandacht voor het eind vorig jaar verschenen ‘Timeless’ van Rudolphs percussie bigband Hu Vibrational. ‘Timeless’ verscheen als LP bij Rudolphs eigen Meta Records,
Beide delen ‘Archaisms’ bestaan ieder ook weer uit twee delen, eigenlijk louter te wijten aan het feit dat het label ervoor koos om de muziek op vinyl uit te brengen. We beginnen op de A kant van deel 1 redelijk beheerst om na een minuut of drie in een ritmische stroom te belanden. Dit is percussie van de bovenste plank. Na vier minuten keert de rust weer en klinken boeddhistisch aandoende bellen en klokken, gevolgd door een opvallend veelzijdig klanklandschap. Zo ongeveer alles waar je op kunt slaan, mee kunt schudden, langs kunt strijken of waarmee je anderszins geluid kunt maken, komt hier voorbij. Het resultaat is een veelkleurig geheel dat je op het puntje van je stoel doet belanden. En ook nu, zo ongeveer halverwege dat eerste stuk doemt het ritme weer op, natuurlijk in uiterst complexe vormen. En dan te bedenken dat het hier om een volledig geïmproviseerde set gaat, opgenomen tijdens een concert in de New Yorkse Zürcher Gallery. Ja, daar had ik wel bij willen zijn! De set is in één van die prachtige rustige frases in twee delen gesneden, waardoor het gelukkig minder opvalt. Op de tweede kant horen we al snel Rudolph op het enige instrument dat niet onder de percussie valt: een fluit. De hoge, sonore klanken passen echter perfect bij Soreys slagwerk. En natuurlijk, ook hier belanden we uiteindelijk weer in bijzonder complexe polyritmiek.
Ook deel 2, eveneens de registratie van een geïmproviseerd concert, nu in Roulette Intermedium, begint opvallend rustig, met dat typische geluid dat je krijgt als je met een strijkstok langs metaal strijkt. Een rustgevende klankwolk, die echter steeds vaker doorkruist wordt door slagwerk. Iets verderop blijkt dat ook elektronica in deze set een rol speelt, in de vorm van het gebruik van samples en dat zowel Rudolph als Sorey de piano gebruiken, al zou je dat instrument, zeker hier, ook onder de percussie kunnen scharen. Als het tempo oploopt en tevens de spanning, bemerken we dat we hier met meer dan twee percussionisten van doen hebben, leidend tot een opvallend complex, divers en abstract klankbeeld. Maar die meer rustige passages zijn me het liefst. Neem het deel halverwege de eerste LP kant, waarin piano en percussie samen een opvallend rustig ritmisch patroon creëren. De overgang tussen kant 1 en 2 vind ik hier minder geslaagd, het doorbreekt de spanning in deze passage iets te veel. Kiezen voor de download doet daar in dit geval helaas niets aan af. Overigens is dit een bijzonder spannende en afwisselende passage, waarin een grote diversiteit aan percussie te horen is. En hulde voor Sotirios Koufaelas die dit alles werkelijk schitterend heeft vastgelegd.
De muziek op ‘Archaism’ staat in de westerse traditie, maar bevat zeker ook elementen uit de Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse muziek, iets dat we een kenmerk van de muziek van Rudolph kunnen noemen. We vinden het ook terug bij zijn band Hu Vibrational. “Boonghee Music” noemt Rudolph het zelf. De band bestaat dan ook uit uiteenlopende musici als de Noorse gitarist Eivind Aarset, drummer Hamid Drake en diverse musici van Rudolfs Go: Organic Orchestra: de Marokkaanse percussionist Brahim Fribgane en Neel Murgai op sitar en Sameer Gupta op tablas, beiden afkomstig uit India. Het leidt tot een eclectisch geheel, dat het midden houdt tussen jazz, ambient en wereldmuziek. . “Orchestration is the key” zegt Rudloph over dit album ‘Timeless’ “In the creative process of making this recording, I was looking for new ways of balancing the rhythmic elements I use with innovative colorations. As Don Cherry used to say ‘the swing is in the sound’.” En vooral dat laatste is een opvallend kenmerk van dit album, de ritmiek is overheersend. Mooie voorbeelden zijn het ook via Bandcamp te beluisteren ‘Oceanic’, het titelstuk ‘Timeless’ en het stromende ‘Honey Honey’. Soms overheerst wat meer het ambient element, bijvoorbeeld in ‘Hittin’, overigens met een mooie rol voor Aarset en ‘Proto Zoa Gogo’.
Alle drie de albums zijn (deels) te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: