Ook vandaag aandacht voor de klarinet in een nagenoeg solo rol. Allereerst een duo, in het vervolg op dat van Ohlmeier en Klein, dat hier gisteren voorbij kwam met ‘Left Side Right’. We horen Gareth Davis op basklarinet, contrabasklarinet en pedalen op het bij Moving Furniture Records verschenen ‘Becoming’, waarop hij wordt vergezeld door Monika Bugajny op klarinet. Verder aandacht voor het debuutalbum van de uit Montreal afkomstige klarinettiste Louise Campbell. Zij bracht bij Redshift het louter als download verkrijgbare ‘Sources – music inspired by the St. Lawrence Seaway ‘ uit en ook hier speelt elektronica een ondersteunende rol.
De Engelse basklarinettist Davis, al sinds jaar en dag wonend in Nederland, is in de loop van de tijd uitgegroeid tot één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de basklarinet, zowel binnen de hedendaags gecomponeerde muziek, bijvoorbeeld als lid van MAZE, als binnen de meer experimentele muziek. Bugajny is al even veelzijdig. De twee kennen elkaar via de gecomponeerde muziek, maar ook de muzikale wereld van Bugajny rijkt verder dan dat, gezien haar samenwerking met Machinefabriek, het alias van Rutger Zuydervelt. ‘Becoming’ bestaat uit de bijna drie kwartier durende compositie van Davis met diezelfde naam, een stuk op het snijvlak van drone, ambient, new age en het minimalisme, dat laatste met name in de geest van La Monte Young. De klarinet en zeker de basklarinet leent zich uitstekend voor dit type muziek, al heb je daar dan wel elektronica bij nodig. We horen hier een constante, vrij zachte drone, daar begint het album ook mee, neergezet door Davis en iets verderop een meer golvende lijn, waar duidelijk Bugajny verantwoordelijk voor is. Alles in prachtige harmonie. Heel geleidelijk grijpen die twee klankwerelden in elkaar tot één boeiende en zoals dat hoort bij deze muziek, zeer langzaam veranderende klanksculptuur. Verder verandert er niet veel, tot we aan het einde die basklarinet horen in golvende bewegingen, terwijl de klarinet zorgt voor de constante drone, waarna het even langzaam als het begon uitdooft.
De ondertitel van Campbells ‘Sources’ geeft aan waar deze klarinettiste haar inspiratie vandaan haalde: “music inspired by the St. Lawrence Seaway”, ofwel het stroomgebied van de Saint Lawrence rivier, tussen de grote meren en de Saint Lawrence Bay. Het water en het leven erin en eromheen staan daarbij centraal, maar ook de relatie die de mens daarmee heeft en hoe die wordt beïnvloed door klimaatverandering. En dus horen we de vogels in de opener ‘Songbird’, in een prachtige mix van klarinet en elektronica, een wonderlijk rijke geluidswereld. Aanvankelijk licht van toon, maar verderop met een wat meer donkere toets, zich vooral uitend in meeslepende klanknevels. In ‘Swirl’ komt de muziek in golven, een duidelijk door de elektronica bewerkt klarinetgeluid. Een stuk dat duidelijk invloeden van ambient en New Age verraadt en dus wel wat verwantschap vertoont met het hierboven besproken ‘Becoming’. Waarbij de klankwereld van Campbell overigens wel een stuk gevarieerder en melodieuzer is en zeker in dit stuk een meeslepend karakter heeft. De titel ‘Playing Guitar Gear’ is enigszins misleidend, want ik hoor ook hier toch echt de klarinet in combinatie met de elektronica. Op sommige momenten horen we nu meer dynamiek, met duidelijke invloeden uit de minimal music, terwijl de muziek op andere momenten een meer ingetogen karakter heeft. Het ruim een half uur durende ‘People of the Sea’ is het hoogtepunt van het album. Campbell creëert hier een opvallend spannende en meeslepende klankwereld, duister en ingetogen van toon.
Beide albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: