Ik blijf nog even in het Orgelpark, waar afgelopen vrijdag en zaterdag de tweede editie van het Echonance Festival plaatsvond. Eerder, eind 2021, vonden hier ook de opnames plaats van ‘Asvogel’, een project onder leiding van componist Hansko Visser. Hij componeerde de eerste versie van ‘Kemenymadar’, geïnspireerd door de Hongaars / Joegoslavische componist Ernö Király. Hij vroeg Reinier van Houdt, afgelopen zaterdag nog te horen in een stuk van Gabriel Paiuk, Jasna Veličković en Lucio Tasca voor de delen twee tot en met vier. Het album verscheen bij Esc.Rec. Van Houdt als componist en uitvoerder horen we ook op het bij Elsewhere verschenen ‘Circles, Reeds and Memories’. Verder hier stukken van Germaine Sijstermans en Koen Nutters. Leuk van beide Cd’s is dat de componisten ook zelf als uitvoerend musicus te horen zijn.
Visser wendde al zijn creativiteit aan om Király recht te doen en liet zijn partituur bestaan uit acht litho-prints, gedichten en een brief. Voldoende ruimte dus voor zijn collega componisten om er een eigen draai aan te geven. Intieme klanken in het eerste deel, dat van Visser. Klanken die ik associeer met vogelgeluiden en andere veldopnames. Zo rond de zesde minuut verandert de compositie van karakter, horen we een voorgelezen tekst, indringende trombone klanken en nog wat verderop ontregelende gitaarklanken. Het blijkt een intermezzo, we vervolgen onze reis met uiterst stemmige klanken. Digitaal zijn de vier composities van elkaar gescheiden, op de Cd staan ze twee aan twee. Die van Tasca is in zijn geheel zeer verstild, met prachtige gitaarklanken van deze componist en gitarist. Van Houdt begint met een klanknevel, waarna druk, ietwat zenuwachtig spel klinkt, met een hoofdrol voor de piano. Verderop loopt de spanning op, met name door het gitaarspel van Wiek Hijmans. Spannend is ook zeker de compositie van Veličković, vooral de felle ritmiek valt hier op.
De drie composities op ‘Circles, Reeds, and Memories’ werden gespeeld door de drie componisten, tijdens een concert in de Savelberg kapel in Heerlen. Te beginnen met ‘Linden’ van Sijstermans, die we hier op klarinet horen in een prachtige, contemplatieve melodie, te midden van door Van Houdt en Nutters gecreëerde klankwolken. En bijzonder mooi hoe de compositie verderop aan kracht wint waarbij Sijstermans overstapt op de basklarinet. Nutters’ ‘A Piece with Memories’ vangt aan met een drone in het hoge register. Klanken die ijverig rondzingen. Gaandeweg komt er steeds meer kleur in deze bijzonder mooie klankwolk. Tegen het einde vult Sijstermans de drone weer aan met een vaag melodieus patroon op klarinet, de drone kort doorkruisend. ‘Harmonic Circles’ van Van Houdt begint waar Nutters eindigt, bij die trillend, hoge klankwolk. Maar in dit stuk zit meer variatie, al snel horen we donkere klanknevels voorbij trekken in een vrij strak patroon, vandaar die titel.
Beide albums zijn (deels) te beluisteren via Bandcamp: