Jacob Lekkerkerker, ik zag en hoorde hem voor het eerst tijdens de KunstmuziekRoute als onderdeel van de laatste editie van November Music. In de Grote Kerk van Den Bosch bespeelde hij het kabinetorgel, aangezien het grote orgel nog in restauratie was en verzorgde een geheel geïmproviseerde set samen met altviolist Oene van Geel en gitarist en elektronicaproducer Alfredo Genovesi. Bijzonder was toen dat eveneens Nathalie Forget op ondes-martenot aanhaakte die later die middag een solo optreden zou verzorgen.
In ‘Reflections I en II’ op de in de serie ‘Ladder of Escape’ van Attacca verschenen CD ‘Live Tracks – Improvisations with Organ and Electronics’ horen we hetzelfde trio, met in ‘Reflections I’ tevens zangeres en stemkunstenares Greetje Bijma. Met name door haar intense zang klinkt ‘Reflections I’ als een soort van bezwerend ritueel, waarbij we haar stem op opvallende wijze door het klankbeeld horen bewegen. Een klankbeeld dat overkomt als een naderende onweersbui op een hete zomerdag. Donker en dreigend. Maar het stuk geeft verderop ook associaties met een fragment uit een opera. Door Bijma’s zang, maar zeker ook door de dramatische spanning in het naadloos aansluitende ‘Reflections II’.
In ‘Soundcape’, waar Lekkerkerker andermaal samenwerkt met Genovesi, speelt hij op diverse manieren met het geluid van het orgel. Zelf merkt hij hierover op: “Ik wilde kijken wat er gebeurt als je twee microfoons in het orgel hangt, die doorverbindt met een groot aantal gitaareffecten en dat resultaat via speakers net onder het orgel laat mengen met de orgelklank die in de ruimte ook onbewerkt klinkt.” Het gevolgde procedé leidt, na een experimentele inleiding, uiteindelijk tot een indrukwekkende drone die heel langzaam van kleur verandert en gaandeweg in intensiteit afneemt. Wat volgt is een soort van constante klankmist, heel cerebraal klinkend, waar zo nu en dan iets van variatie doorheen klinkt en die langzaam uitdooft.
In ‘Andante’ en ‘Allegro con fuoco’ speelt Lekkerkerker samen met de Franse improvisator Loïc Mallié, bij wie Lekkerkerker ook enige jaren studeerde. In deze opnames uit het Orgelpark in Amsterdam, bespeelt Lekkerkerker het orgel en Mallié de piano. Het betreft hier pure improvisaties zonder vooraf gemaakte afspraken, waarin beide musici elkaar echter volledig vinden in een subtiel en weloverwogen samenspel. Het heldere, sprankelende pianospel in een dans met de ruimtelijke, sonore klank van het orgel. En is de dans in ‘Andante’ nog liefelijk en poëtisch, in ‘Allegro con fuoco’ is hij aards en vurig, vol passie.
Beluister hier opnames van het eerdere concert tijdens November Music 2015: