Vandaag wederom aardse ritmes en verre culturen. Centraal daarin staat rietblazer Jeremy Rose en zijn sinds 2009 bestaande Earshift Music. Eind vorig jaar realiseerde hij samen met percussionisten Simon Barker en Chloe Kim en zijn The Earshift Orchestra ‘Disruption! The Voice of Drums’ en vorige maand bracht hij met zijn band The Vampires ‘Nightjar’ uit. Op dat laatste album horen we ook pianist Chris Abrahams – die met zijn trio The Necks natuurlijk in dit rijtje evenmin mag ontbreken, onlangs kwam hier nog ‘Travel’ voorbij.
Naast Rose, Barker en Kim, die samen ook voor de composities tekenden, horen we op ‘Disruption! The Voice of Drums’: Thomas Avgenicos op trompet, Hilary Geddes op gitaar, Novak Manojlovic op toetsen, Jacques Emery op bas en Ben Carey op modulaire synthesizer. En net als bij Natural Information Society, dat hier gisteren voorbij kwam, is ook hier het ritme leidend. Al zijn hier de patronen complexer en is de muziek sterker beïnvloed door de free-jazz, zo leert ons al direct de opener ‘Chant 12 for Pacific Islands’. ‘Road to Body’ begint met een wonderlijk mooie basklarinetsolo van Rose, waarin alle aspecten van dit instrument aan bod komen, waarna Barker en Kim het ritme er weer in brengen. Naast dat contrast tussen die basklarinet en dat opzwepende ritme valt hier de drone op die alles ondersteunt. Kim is Koreaanse en in ‘O Yeok, Chil-Chae’ grijpt ze met louter slagwerk terug op haar wortels. Complexe, maar bijzonder ritmische patronen worden hier ontvouwd. In ‘The Trace’ gaan de slagwerkers en de blazers een relatie aan, muziek die wel wat wegheeft van de marching bands in New Orleans. Bijzonder is ook de combinatie van slagwerk en dromerige klankwolken in ‘Appear To Be’ en ‘Wave Sad, Weave Slow’, een wat bevreemdende atmosfeer creërend. En dat terwijl we in ‘Hold Tight’ en in de afsluiter ‘Currents and Tides’ worden getrakteerd op onvervalste free-jazz. In ‘Mirage Returns’ en ‘Here Again’ tot slot horen we boeiende bijdragen van trompettist Avgenicos, respectievelijk gitarist Geddes.
Beluister ‘Nightjar’ en je hoort de invloed van The Necks, Verwonderlijk is dat niet want de leden van beide bands troffen elkaar reeds eerder. Zo is Necks’ drummer Tony Buck te horen op ‘The Glider’, een eerder album van trompettist Nick Garbett en werkte Rose eerder samen met bassist Lloyd Swanton. En nu is er dus die samenwerking met Abrahams, culminerend in tien uitstekend beklijvende nummers. Hij is prominent aanwezig op een veelheid aan instrumenten en kleurt daarmee in hoge mate dit album. Zo horen we hem mooi op piano in de opener ‘Game Changers’, Rose en Garbett begeleidend die hier mooi gelijk optrekken. Bassist Noel Mason en drummer Alex Masso zetten mooi de toon in ‘Khan Shatyr’, een stuk dat niet alleen qua titel oosterse invloeden verraad. Een uiterst spannende ritmiek ook in ‘Ortigara’ en mooi die accenten die Abrahams hier plaatst, veel horen we hem niet, maar wat hij doet is precies goed. Een prachtige bijdrage van Abrahams ook in ‘High Plains’. Lange tijd horen we hem solo en let daarbij dan vooral op de onderhuidse spanning in zijn spel. En mooi subtiel zoals Garbett zich er verderop bijvoegt. Een exotische, bijzonder opwindende ritmiek kenmerkt ‘Evergreen’, Mason, Masso en Abrahams op hun best, terwijl ook Rose zich hier duidelijk laat horen. En deze ritmesectie zet daarna nog even een perfecte kruising tussen funk en blues neer in het titelstuk ‘Nightjar’, mooi die bijdrage van Abrahams op orgel.
Beide albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: