Meer minimalisme en meer van het Engelse Touch. Twee musici die volledig met elektronica werken en dit combineren met veldopnames. Onder de noemer ‘Resistenza’ bracht Philip Jeck twee live opnames uit en verder hier aandacht voor het bijzonder subtiele ‘Evergreen’ van Patrick Shiroishi. Beide albums zijn louter te verkrijgen als download.
Rustig stromende klanken in ‘Live in Torino’, een kabbelende drone. Iets verderop afgewisseld met veldopnames van stromend water en dieren die ik niet direct kan thuisbrengen. Het is vredig, maar tegelijkertijd ook spannend en abstract. En het is dat wat deze muziek onderscheidt van ambient. Qua tempo verschilt het niet veel, maar de muziek van Jeck, of van Cleared, dat hier gisteren voorbij kwam, mist dat spirituele, esoterische wat ambient vaak kenmerkt. Hier gaat het er echter anders aan toe, zeker de muziek van Jeck heeft regelmatig eerder iets chaotisch over zich, terloops en willekeurig. Dat we zo rond de twaalfde minuut van dat ‘Live in Torino’ toch ineens in een meeslepende klankstroom terechtkomen doet daar niets van af. Want rond de twintigste minuut viert de abstractie weer hoogtij en is van de ritmiek weinig meer over. Wat volgt is overigens een prachtige scene met als basis een klassiek stuk voor koor, op originele wijze door Jeck bewerkt. Op ‘The Long Wave, Live at Liverpool Philharmonic’ krijgt Jeck gezelschap van pianist Jonathan Raisin wat het stuk een volledig andere lading geeft. Terwijl Jeck een sfeervolle geluidsomgeving creëert horen we Raisin sterk verdichte patronen spelen. Een prachtige combinatie die leidt tot een bijzonder spannend en stuwend muzikaal landschap.
Patrick Shiroishi vermengt op de opener van ‘Evergreen’, ‘a place where sunflowers grow’ allereerst diverse veldopnames, stemopnames en noise tot een spannend en bijzonder overtuigend geheel. Verderop voegt hij hier diverse patronen, gespeeld met een keyboard aan toe. ’there is no moment in which they are not with me’ klinkt nog harmonieuzer en getuigt van een bijna grenzeloze subtiliteit, vliedende klanken, een vage melodie en een stevige onderstroom. Bijzonder stemmig klinkt ook ‘a trickle led to a quiet pool, where still black water reflected the night sky’, meer duister van toon, donkere klanknevels vlieden voorbij, terwijl aan het einde de spanning verder oploopt. De afsluiter ‘here comes a candle to light you to bed’ heeft iets van een slaapliedje, gespeeld op een orgeltje. Bijzonder is ook de sprekende stem die zo rond de derde minuut ineens opduikt. Het maakt allemaal een wat melancholieke en als verderop de hectiek toeneemt ook een wat mistroostige indruk.
Beide albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop.