We blijven nog even bij ECM Records, met twee albums van saxofonist Joe Lovano. Op het vorig jaar verschenen ‘Once Around the Room – A Tribute to Paul Motian’ horen we hem samen met gitarist Jakob Bro, maar liefst drie bassisten: Larry Grenadier, Thomas Morgan en Anders Christensen, waarbij die laatste basgitaar bespeelt en twee drummers: Joey Baron en Jorge Rossy. En op ‘Our Daily Bread’ horen we hem als onderdeel van het Trio Tapestry, dat hij vormt met pianist Marilyn Crispell en drummer Carmen Castaldi.
Ondanks dat ‘Once Around the Room’ een tribuut is aan de legendarische, in 2011 overleden drummer Paul Motian, bevat dit albums slechts één stuk van zijn hand: ‘Drum Music’. Voor twee stukken tekent Lovano, voor twee Bro en het zesde stuk is een stuk van de gezamenlijke band. Beginnen doen we met Lovano’s ‘As It Should Be’. Zacht spel op de bassen en dan de klank van Lovano die zich daar langzaam uit losmaakt. Bro brengt er verderop extra spanning in met een mooi, overstuurd klankpatroon, waarna Lovano een stap verder gaat met een bijzonder indringende klank. Aansluitend zijn het de beide drummers die het nummer voltooien. Op het al even ingetogen en subtiele ‘Sound Creation’ gaat het er wat abstracter aan toe, maar het meest bijzondere aan dit stuk is dat we Lovano horen op tarogato. In ‘For the Love of Paul’ staat Lovano expliciet stil bij de man aan wie die album is opgedragen. We horen hem eerst samen met Bro in mooi simultaan spel en verderop in een prachtig meanderende solo. Verderop horen we in dit stuk ook uitgebreid de beide contrabassisten in innige samenwerking. En prachtig is dat innemende spel van zowel Lovano en Bro in ‘Song to an Old Friend’, Motian zou er ongetwijfeld content mee zijn geweest. Dan zijn de drummers aan zet in, hoe kan het ook anders, Motian’s ‘Drum Music’. Het meest abstracte stuk op het album, iets dat we ook goed horen in de bijdrages van Lovano en Bro, die opgezette tijden de drummers onderbreken, met name Bro verrast hier met stevig spel.
‘Our Daily Bread’ is het derde album van Trio Tapestry. Eerder verschenen het titelloze debuut en ‘Garden of Expression’. Die eerste twee albums omschreef ik vanwege het fijnzinnige geluid als typisch voor ECM Records. En dus waren de verwachtingen hoog gespannen bij dit nieuwe, net verschenen derde album. We vangen aan met een bij de titel ‘All Twelve’ aansluitend patroon op piano door Crispell, al snel ondersteund met gerichte slagen van Castaldi en verderop door Lovano’s prachtig gedoseerde spel. Het valt mij in ‘Grace Notes’ overigens op dat Castaldi op dit album nadrukkelijker aanwezig is, mooi zoals hij hier samen met Crispell een stuwende spanning construeert, waarop het voor Lovano, hier wederom op taragato, fijn blazen is. En Crispell is verderop groots in al even meeslepend spel. Lovano is op zijn best in het titelstuk ‘Our Daily Bread’, één van de acht composities die hij voor dit album componeerde. Een fijnzinnige melodie, prachtig afgewisseld met het al even lucide spel van Crispell. En dan horen we in ‘One for Charlie’ Lovano volledig solo, met die mooi omfloerste klank van hem, een waar kunststuk. Lange tijd is dat ook het geval in het boeiende ‘Rhythm Spirit’ en boeiend om te horen hoe dit nummer, zeker als Castaldi aansluit, steeds meer richting ritme beweegt, zonder dat het echt los gaat.