De in elektronische muziek gespecialiseerde Michel Banabila is een druk man. Zo verschenen er alleen al in het afgelopen jaar vijf volwaardige albums, solo en in samenwerking met anderen, naast nog wat losse stukken. Tijd dus dat hij ook hier, de laatste keer was in februari vorig jaar, weer eens voorbij komt. Vandaag met drie solo uitgaves, de bij Knekelhuis verschenen LP ‘Echo Transformations’, de bij Banabila’s eigen Tapu Records verschenen cassette ‘Monochromes’, helaas reeds uitverkocht en het alleen als download verkrijgbare ‘Descending the Mountains’.
Banabila is inmiddels zo’n veertig jaar actief binnen de elektronische muziek, een gegeven dat een verklaring vormt voor de bijzonder knappe wijze waarop hij zijn composities opbouwt. Wat daarbij helpt is dat hij ook componeert in opdracht voor film en ballet, waarbij de muziek ondersteunend is aan een verhaal, iets dat geldt voor ‘Descending the Mountain’. Maar ik begin hier met ‘Echo Transformations’, weliswaar vrij werk, maar ook hier is de structuur verre van ondergeschikt. Een ander kenmerk van Banabila’s muziek horen we hier ook op bijzonder boeiende wijze terug: het werken met andere muzikale tradities dan de westerse. Bijvoorbeeld in het zeer ritmische, maar ook zeer ingenieuze ‘Belafon Dub’ en middels de vocale cassette opnames die als basis dienen voor ‘MltVz 5’. Het werken met veldopnames uit de natuur voegt hier nog het nodige aan toe, zoals het boeiende ‘Zoosemiotics (Short Mix)’ mooi duidelijk maakt. Tot slot wil ik het relatief lange ‘The Three Stages of Endurance’ nog noemen, met zijn vernuftige geluidswereld zonder meer een hoogtepunt op dit toch al bijzonder sterke album.
De zeven stukken van ‘Monochromes’ kennen eveneens een duidelijke structuur en vormen onderling meer een eenheid. Tevens is hier de invloed van niet westerse muziek veel geringer. Veeleer is hier sprake van een omvangrijke geluidssculptuur, waarbij ieder onderdeel een ander aspect verklankt. En de creativiteit in het vinden van bijzondere geluiden lijkt hier geen grenzen te kennen. Als voorbeeld kan het vrij ingetogen ‘Map Symbols’ dienen, waarin gruizige, industrieel aandoende geluiden samengaan met een vrij duistere klanknevel. Prachtig klinkt ook de onheilspellende klanknevel in ‘Nothing Left’, muziek die de titel zonder meer recht doet.
‘Descending The Mountain’, is de soundtrack voor een film van Maartje Nevejan. In die film voeren een neurowetenschapper en een zenmeester een dubbelblind experiment uit met het middel psilocybine, met als doel de aard van het bewustzijn te onderzoeken. De film heb ik niet gezien, maar als ik de klankwereld die Banabila hier ontvouwt in ogenschouw neem, kan ik mij voorstellen dat deze soundtrack prima past. Banabila komt hier dicht bij ambient, zonder te vervallen in het gekunstelde dat deze muziek nogal eens kenmerkt. Hij weet het spannend en boeiend te houden, maar heeft tegelijkertijd zeker aandacht voor het esoterische, dat nu eenmaal hoort bij het onderwerp, bijvoorbeeld door op knappe wijze veldopnames in te zetten.
De albums zijn (deels) te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: