In de derde recensie gewijd aan recente Cd’s van bassiste Joëlle Léandre aandacht voor opnames uit 2013 van een concert dat ze gaf met drummer en percussionist Paul Lovens en dat onder de titel ‘Off Course!’ is uitgebracht door Fou Records. Verder horen we haar solo op ‘Live in Cales’ Church’, dat verscheen bij Ayler Records in samenwerking met Souillac en Jazz, waar dit concert onderdeel vanuit maakte.
‘Off Course!’ is met ruim een half uur een vrij kort album, maar wat we hier horen is wel van zeldzaam hoge kwaliteit. Met de combinatie Léandre / Lovens hebben we immers direct twee iconen van de vrije improvisatie te pakken en dat hoor je zonder meer terug aan deze indrukwekkende geluidssculptuur. Net als Kaučič, die andere iconische drummer uit de vrije improvisatie die in deel één van dit drieluik aan bod kwam, is ook Lovens vaak meer percussionist dan drummer. Ook hij creëerde tijdens dit concert een bijzonder creatief, maar ook spannend klanklandschap. Prachtig zijn die maalstroom aan klanken die de twee zo rond de tiende minuut van het titelstuk in gang zetten, Léandre eindeloos strijkend, met die zware aanslag en Lovens ergens in roerend en die ritmisch speelse melodie die ze verderop inzetten. En wie Léandre als vocaliste wil horen, doet er eveneens goed aan dit album te beluisteren, prachtig hoe ze haar stem hier op overrompelende wijze inzet.
Voor een soloconcert van deze bassiste is er eigenlijk geen mooiere ambiance denkbaar dan een kerk, zoals deze vrij kleine in het Franse Lot waar Léandre vorig jaar juli een concert gaf. Acht stukken ‘Calès’, zes opgenomen tijdens dat concert en twee daarna om deze Cd wat meer gewicht te geven. Ze begint met de strijkstok, ritmisch melodische, maar ook stemmige patronen creërend. Het tweede deel is nog stemmiger, met een ietwat duistere ondertoon. En ook nu horen we Léandre, in het derde deel, weer zingen, met op de achtergrond haar zoemende contrabas. En in het vierde deel krijgt de weemoed ruim baan, middels krachtige bewegingen, een intieme melodie en verderop door het indringende col legno spel. Het vijfde deel kenmerkt zich door Sprechgesang, dwars door de improvisaties heen, waarna Léandre in het zesde deel stemmig naar het einde van haar concert toewerkt, waarbij we haar verderop wederom met haar prachtige stem horen zingen. De twee laatste delen, als een soort van toegift op deze Cd, klinken afwisselend onstuimig en ingetogen en laten nog één keer de enorme veelzijdigheid van deze bassiste horen.
Beide albums zijn (deels) te beluisteren en te koop via Bandcamp: