Centraal in het laatste Summer Bummer Festival stond Praed, een initiatief van klarinettist Paed Conca en de met elektronica werkende Raed Yassin en voor deze gelegenheid uitgebreid tot een bigband (waaronder als deelnemende musici Martin Küchen, Michael Zerang, Stan Maris en Andreas Bral die hier ook recent met nieuwe uitgaves voorbij kwamen). Maar die supergroep bestond ook nog uit de eveneens met elektronica werkende Maurice Louca, van wie recent ‘Saet El-Hazz (The Luck Hour)’ verscheen bij Sub Rosa en saxofonist, gitarist en vocalist Alan Bishop, die we horen op het bij Astral Spirits verschenen ‘Out Side Work | Two Duets’ van drummer Asher Gamedze.
‘Saet El-Hazz (The Luck Hour)’ is een bijzonder veelzijdig album, waar een lange voorbereiding aan vooraf ging. Zo reisde Louca naar Turkije en Indonesië, op zoek naar plaatselijke instrumenten, die hij bovendien microtonaal liet stemmen, waaronder een Serang, een xylofoon afkomstig uit Indonesië en deel uitmakend van een gamelanorkest. Als aanvulling voor de uitvoering van deze zesdelige compositie vroeg hij percussionist Khaled Yassine, die overigens ook deel uitmaakte van het Praed Orchestra, harpiste Christine Kazaryan en cellist Anthea Caddy. Noise en industriële elektronica vormen een belangrijk bestanddeel van dit album, bijvoorbeeld in het openingsstuk ‘El-fazza’ah (The Slip and Slide)’; maar er is zeker ook ruimte voor Arabische invloeden, ‘Bidayat (Holocene)’; voor de combinatie van vrije improvisatie en experimentele elektronica, het titelstuk ‘Sa’et el-hazz (The Luck Hour)’ en tot slot voor tegen diverse dance stijlen aanleunende ritmiek, ‘l-gullashah (Foul Tongue)’. En wat het dan nog extra bijzonder maakt is de creatieve wijze waarop Louca al die verschilende stijlen met elkaar combineert tot een overtuigend geheel. Het maakt dit kortom tot een zeer afwisselend en boeiend album.
‘Out Side Work | Two Duets’ bevat een duet met Xhristian Espinoza op tenorsax, ‘Robbing the Clock’ dat de eerste kant van de LP beslaat en één met Alan Bishop op altsax, dat onder de titel ‘Wild Cat Strikes’ de gehele tweede kant vult. Gamedze stelt over de geïmproviseerde muziek op dit album nadrukkelijk: “this is “Free time” – both in terms of the music itself and the multi-directional possibilities that each duo aspires toward. This record wasn’t made to capitalize on anything, it focuses instead on those out side moments of possibility: music on the other side of Time”. Dat speelplezier hoor je er hier zeker vanaf. Espinoza en Gamedze kennen elkaar langer, ze spelen samen in de band van Angel Bat Dawid en dat hoor je goed aan de wijze waarop ze in ‘Robbing the Clock’ zich naadloos naar elkaar voegen. Aanvankelijk klinkt de muziek redelijk abstract, waarbij Espinoza’s gruizige spel opvalt, maar verderop gaan ritme en hectiek een steeds grotere rol spelen en afsluiten doen we met een prachtige, bijzonder creatieve slagwerksolo van Gamedze. Alan Bishop werkt al zo lang samen met musici uit het Midden Oosten dat je dat inmiddels ook aan zijn spel merkt, de Arabische invloeden zijn ook in ‘Wild Cat Strikes’ onmiskenbaar terug te horen. En ook hier valt de rol van het stomende ritme op, met dat zo typische deinende karakter. En bijzonder zijn die toch wat snerpende, schelle toon van Bishop, die aan deze muziek een apart karakter verleent en zijn sterk theatrale wijze van zingen.
‘Saet El-Hazz (The Luck Hour)’ is in zijn geheel te beluisteren via Bandcamp, van ‘Out Side Work | Two Duets’ zijn twee fragmenten beschikbaar. Beide albums zijn hier ook te koop.