Het in Augsburg gevestigde Attenuation Circuit is één van de meest vooraanstaande labels als het gaat om experimentele elektronica in brede zin. Zie bijvoorbeeld ‘ex nihilo’ van XFnX dat hier gisteren voorbij kwam. De eigenaar van het label is Sascha Stadlmeier, vaak werkend onder zijn alias Emerge. Vanzelfsprekend verschijnt er het nodige van hem op dit label, al is dat bij lange na niet alles. De productie van Attenuation Circuit is daarvoor te hoog. Maar goed, ‘Indulgence’ komt hier aan bod, samen met een split Cd met werk van Ermerge, Gerald Fiebig en Mattia Bonafini en tot slot ‘Sonolite’ van Sonometer, het samenwerkingsverband dat Stadlmeier heeft met SRVTR, het alias van Gildas Brugaro.
Het eerste deel van het uit twee delen bestaande ‘Indulgence’ begint met natuurgeluiden. We horen de zee, een flinke zomerse regenbui en de wind razen over het landschap. Langzaam voegt Emerge er meer elektronische geluiden aan toe, al blijft die contributie zeer bescheiden. De veldopnames overheersen sterk in dit rustgevende stuk, dat dusdanig goed opgenomen is dat je regelmatig de neiging hebt om even uit het raam te kijken. Alles bij elkaar vormt dit de ideale mix tussen veldopnames en andere vormen van elektronica, dat laatste voegt net dat beetje extra spanning toe, iets dat Emerge wel is toevertrouwd.
‘Betamorphoses’ op ‘Fiebig / Emerge / Bonafini’ heeft dezelfde kwaliteiten, alleen klinkt het nog een slag subtieler. De associatie die ik met deze kruising van een drone en een duistere klanknevel nog het sterkst heb is die van de wind, alsof die ergens met veel kracht doorheen geperst wordt. Verderop vermengt Emerge het met geluiden die horen bij een fabriekshal. Een ongemeen spannend kwartier is het resultaat. In Gerard Fiebig’s ‘Far-end Crosstalk’ spelen veldgeluiden ook een belangrijke rol. Hier gaat het vooral om straatgeluiden, wat een aparte dynamiek aan het stuk geeft. Het meest bijzondere is echter ‘Turning Pages’ van Mattia Bonafini, die hier gruizige noise vermengt met fragmenten orkestrale muziek tot een boeiend geheel. Tot slot horen we live opnames van de drie samen, gemaakt in Bremen in 2019, die zich vooral kenmerken door het ingetogen karakter. Sterker nog, de eerste minuten hoor je nagenoeg niets. Dan het geluid van stomend water, dat gaandeweg doorkruist wordt door sinusgolven. Verderop krijgt het stuk meer variatie, onder andere door het toevoegen van vocale klanken.
De basisgeluiden voor ‘Sonolite’ werden geleverd door SRVTR, Emerge toog daar mee aan het werk, waarna SRVTR het stokje weer overnam en zo door. Over het algemeen, zo zegt de informatie op Bandcamp, zonder daar nieuwe geluiden aan toe te voegen. Het leidde uiteindelijk tot dit uit vier delen bestaande werkstuk. Ook hier begint het met een straffe bries, maar anders dan in de overige stukken van Emerge, neemt hier de rol van de andersoortige elektronica gaandeweg aan belang toe. Vrij ritmische klanken klinken hier, die we duidelijk op het conto van de als solo artiest met donkere techno werkende SRVTR kunnen schrijven. Gruizige, slome ritmes, die associaties oproepen met ratelende machines en ander industrieel erfgoed.
Alle albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: