Naast The Langston Project en Eric Plandé’s ‘Beyond Dreams’, Cd’s die hier gisteren voorbij kwamen, realiseerde Hasse Poulsen onlangs ook nog twee duo albums. Met trompettist Thomas Fryland bracht hij ‘Dream a World’ uit bij Das Kapitaal Records en met mede gitarist Samo Salamon maakte hij ‘String Dancers’ voor Sazas.
‘Dream a World’ is een bijzonder album, al was het maar omdat het een aantal verrassende covers bevat. Nummers die binnen de jazz niet snel klinken. Zo begint het album met Bob Dylan’s ‘The Times They Are A Changin’ en horen we verderop opvallende versies van Leonard Cohen’s ‘Hallelujah’, Rogers Waters’ ‘Another Brick in the Wall’, John Lennon’s ‘Imagine’ en van het slotkoor uit Beethovens negende symfonie ‘An Die Freude’. Maar ook in een ander opzicht is dit album bijzonder, het bestaat volledig uit zeer subtiele, langzame nummers. Fryland blijkt een trompettist met een bijzonder omfloerst, wat zwoel geluid, hij doet me wel wat denken aan Teus Nobel, die ook het beste tot zijn recht komt in ballades. Waar dit toe leidt, is wellicht nog wel het best te horen in dat eerder genoemde ‘Hallelujah’. Poulsen speelt ook hier vooral een begeleidende rol, iedere keer weer een strakke bedding creërend. En soms gaat hij even solo, maar altijd ingetogen en luisterrijk. Ook bijzonder is de cover van ‘Another Brick in the Wall’. Beduidend minder krachtig en opzwepend als het origineel, maar wel zeer overtuigend gebracht. Verder staan er een paar stukken op van Poulsen zelf, waaronder het titelstuk ‘I Dream a World’ – dat we overigens ook al tegen kwamen op The Langston Project en waarin we wederom Poulsen horen als vocalist – en het bijzonder ingetogen ‘Requiem’.
‘String Dancers’ bestaat geheel uit eigen werk van zowel Salamon als Poulsen en klinkt een stuk vrijer dan ‘Dream a World’. Beide op akoestische gitaren, Salamon zowel op een twaalfsnarige als op een zessnarige en Poulsen alleen op een zessnarige, creëren ze hier een verrassende klankwereld, waarin zowel ritme, melodie als abstractie aan bod komen, mooi zoals ze hier tussen balanceren. Overheersen in ‘Austrian Lake’, het titelstuk ‘String Dancers’ en de beide improvisaties vooral de abstractie in ‘Coverless’ en ‘Two Sides of a Mountain’ zijn het de strakke ritmische patronen die opvallen. Dat is ook het geval in ‘Free Noses’, maar hier valt bovendien de invloed van Spaanse klassieke gitaarmuziek op. Qua melodie moeten we het rustige ‘Soft Grass’ noemen, wegdromen is hier een kleine moeite en het iets vlottere ‘Cornering’, waarin andermaal het prachtige samenspel opvalt. Hierboven benoemde ik al dat het album ook twee improvisaties bevat, waarin de twee gitaristen elkaar aftasten en bevragen. Mooie intermezzo’s, die doen uitzien naar een volledig geïmproviseerd album van deze boeiende musici.
‘String Dancers’ is te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop. Dream a World staat op Soundcloud.