De titel van deze dubbelaar van Luke Stewart laat al zien dat deze, zowel in Washington DC als in New York woonachtige, bassist zich niet beperkt tot dit instrument. Het bij Astral Spirtis verschenen album heet immers niet voor niets ‘Works for Upright Bass and Amplifier’. Een veelzijdig man, we kennen hem reeds van zijn bijdrages aan Irreversible Entanglements, maar hij is ook actief als leider van zijn eigen Exposure Quintet, in Heroes are Gang Leaders, Ancestral Duo, Six Six, samen met gitarist Anthony Pirog en het experimentele rock duo Blacks’ Myths.
Die veelzijdigheid horen we ook terug op dit boeiende album, dat deels bestaat uit opnames die al eerder verschenen en deels uit nieuw werk. Een lange golvende drone ontvouwt zich in het eerste deel van ‘Works for Upright Bass and Amplifier Volume 1’, dat reeds in 2018 verscheen als cassette, verder horen we de strijkstok knarsen over de snaren, al heeft dat geluid soms meer weg van een machine die nodig wat olie toegediend moet krijgen. De stukken op dit album zijn volgens Stewart te zien als: “documents of various approaches to the setup, intended to further explore the developments of the Sound. Each Work is an exhibition of the intersection of acoustic and electronic Music, the intersection of the elements in the natural world.” Die opzet kunnen we als geslaagd beschouwen, het gekras en gekraak over de snaren staat dan voor het akoestische, die drone voor het elektronische. Maar eerlijk is eerlijk, je moet wel van experimentele muziek houden, want Stewart maakt het de luisteraar alles behalve gemakkelijk, echt comfortabel is zijn klankwereld niet. Ongenaakbaar, grillig en verstorend zijn termen die beter passen, zeker verderop in dat bijna een half uur durende eerste deel gaat Stewart de confrontatie met de luisteraar aan.
Het tweede deel van Volume 1 heeft een meer repetitief karakter, al klinkt ook hier die bas in combinatie met de elektronica als een oude machine, maar het moet gezegd, het bezit tegelijkertijd wel een meditafief karakter, iets dat goed past bij de bedoeling die Stewart ook heeft met zijn muziek: “My Hope is for the Listener to discover a connection within themselves, to inspire deeper personal development, and radical change when needed.” Mooi gezegd, maar dan gaat het wel om analyse voor gevorderden zou ik zeggen, wie deze klanken kan aanwenden om zichzelf beter te leren kennen, kan tegen een stootje. Verderop in het tweede deel krijgt de muziek een ander karakter, zoekt Stewart middels het ritme de blues op.
In het nieuwe, uit acht delen bestaande ‘Works for Upright Bass & Amplifier Volume 2’ trekt Stewart de lijn door. In het tweede deel horen we een traag, slepend ritme, voorzien van onheilspellende klankvervormingen. En de drone is terug, trillend en golvend overheerst hij in het begin van het derde deel, tot ook hier Stewart zijn strijkstok inzet, met een duister en gruizig geluid als resultaat. En dan het vierde stuk, een loodzware bas als onderlegger van rustiek geknisper, inktzwart en verontrustend. Ook in het zevende deel horen we op overtuigende wijze het effect van de versterker, de vervormingen die hier door optreden. Naast de beide delen ‘Works for Upright Bass & Amplifier’ bevat de eerste schijf nog het stuk ‘Works for Upright Bass & Amplifier’. Ook dit stuk verscheen eerder, vorig jaar kwam het uit op cassette bij Profane Illuminations en qua klankbehandeling en werkwijze past het perfect op dit album. Ook hier weet Stewart een zeer boeiende klankwereld te creëren.
‘Volume 1’ is in zijn geheel te beluisteren op Bandcamp, van ‘Volume 2’ is een deel te beluisteren, aangezien dit deel verderop deze maand verschijnt. De twee delen zijn ook te koop als dubbel Cd.