De Bussel (Liever in de KluiZ dan ThuiZ), Oosterhout – 16 februari 2022
Twee jaar geleden betoonde ik mij bijzonder enthousiast over ‘Taste of Culture’, het debuutalbum van het trio Montis, Goudsmit & Directie. Ofwel Frank, Anton en Cyril. De combinatie Hammond orgel, elektrische gitaar en drums klonk, naar aanleiding van de hoes van het album als “stomen, dampen en (over)koken…met al even hete muziek als resultaat.” Live hoorde ik ze nog niet, tot gisterenavond bij Liever in de KluiZ dan ThuiZ in de Oosterhoutse Bussel.
“We zijn professionals” horen we Directie, die naast drummer de rol van spreekstalmeester en cabaretier vervult, op enig moment stellen. Geen idee waarom hij dit punt wil maken, want na één nummer, het speciaal voor vanavond geschreven stuk ‘De Bussel’, waren wij daar al van overtuigd. En dat zit hem niet alleen in de muziek, muziek die je natuurlijk vooral live moet horen, maar vooral in het speelplezier. De jongens hebben duidelijk een inhaalslag te maken en als uit de kluiten gewassen tieners trakteren ze ons op hun grollen, grappen en kwinkslagen, Directie voorop en ja, bij hem mag het wel een tandje minder. Niet dat het ten koste gaat van de kwaliteit van zijn spel, hij is inmiddels zo all-round dat dat wel goed zit, maar laat ik het voorzichtig zeggen: hij is meer een drummer dan een cabaretier.
Is dit jazz? Vaker niet dan wel. Vaker is het blues, moddervette soul, met als één van de hoogtepunten ‘I’ve got a name’ van Ray Charles, of hij zelf achter het orgel zit, zo goed weten ze de sfeer te vangen. En ja, soms ook frisse rock, funk, vooral als Goudsmit zijn pedalen eens goed intrapt. Maar hoe we deze muzikale verrichtingen ook willen duiden, al die nummers hebben met elkaar de bezieling en passie gemeenschappelijk. Hier geen blasé muzikanten die verplicht hun nummertjes afdraaien, verre van, deze drie zouden er direct mee stoppen als de metaalmoeheid optreedt.
Tussen al het vuurwerk door mag er een ballade worden gespeeld, ‘R U in Love?’, ook te vinden op dat eerste album. Lome soul met een vleugje blues. En hier is het Hammond orgel, met die warme klank, die trillers, op zijn best. Daarvoor zat ‘Bills Plate’, maar de goede verstaander heeft aan een half woord genoeg en leest de titel zoals het eigenlijk is bedoeld. Want ja, “humor does belong in music”, zoals Directie stelt. Maar wat wordt hier prachtig gespeeld, met name naar het einde toe. Het subtiele gepluk van Goudsmit, de warme ondertonen die Montis produceert en de gerichte slagen van Directie, uitmondend in een gloedvolle solo.
Leuk podium dat Liever in de KluiZ dan ThuiZ, waar zoals Directie verhaalt dit trio in 2016 zijn ontstaan vond. Dit jaar bestaan ze vijftien jaar en dat wordt gevierd, kom dus zeker eens langs!