New York United – Volume 2 / Open Question – Volume I (CD Recensie)

577 Records behoort zonder meer tot één van de meest interessante labels voor de New Yorkse avant-garde jazz. Tijd dus dat het ook hier eens de aandacht krijgt die het verdient. Eerst maar middels de fameuze rietblazer, fluitist en trompettist Daniel Carter en ooit, samen met Federico Ughi, de oprichter van dit label. Als lid van New York United, verder bestaand uit de bassist Djibril Toure, Ughi op drums en multi-instrumentalist Tobias Wilner (we horen hem onder andere op synthesizers, percussie, piano en gitaar) bracht hij september vorig jaar ‘Volume 2’ uit en samen met tenorsaxofoniste Ayumi Ishito. toetsenist Eric Plaks, bassist Zach Swanson en drummer John Panikkar realiseerde hij onder de vlag Open Question ‘Volume 1’, dat later deze maand uitkomt.

Dit tweede album van New York United, het eerste stamt uit 2019, is niet los te zien van de realiteit en de wijze waarop covid-19 vooral in New York heeft toegeslagen. Openingstrack ‘New York Flower’ is dan ook een in memoriam voor de velen die het niet overleefden en daarnaast een hommage aan Wilners buurvrouw Rosa die hij omschrijft als “pure sunshine” en hem en zijn familie met haar positieve instelling door de crisis heen hielp. Het stuk begint toepasselijk ingetogen met een verstilde melodie op fluit, een instrument dat als geen ander in staat is om gevoelens van verlies te verklanken, waarna Carter overstapt op trompet. Wat hier ook opvalt zijn de pulserende onderstroom en de zang van Wilner. De invloed van elektronica is groot en zorgt duidelijk voor structuur in veel van de stukken, dat blijkt bijvoorbeeld mooi uit het stuwende ‘The Grind’ en het meer contemplatieve ‘Day Dream’, waarin experimentele elektronica en jazz elkaar prima aanvullen. En die jazz is over het algemeen bijzonder harmonisch en contemplatief op dit album, zoals Carters solo in ‘The Corner’ bewijst. Zeer geslaagd is ook de stemmige rol van elektronica in ‘Bronx Night’.

De band Open Question ontstond in 2019 als gevolg van wekelijkse jamsessies in Harlem. ‘Volume 1’ is het eerste album, dat naar verluid binnenkort al door een tweede wordt gevolg. Dit is dus veel meer een free-jazz album dan het album van New York United, waarin melodisch materiaal op knappe wijze wordt vermengt met meer abstracte uitingen. In opener ‘Blues’ valt direct het samenspel op tussen Azumi en Carter die hun lang geblazen lijnen kunstig met elkaar vervlechten. En zo beheerst als dat het begint, zo oeverloos experimenteel is het verdere verloop. Op ‘Confidential BBQ’ valt allereerst de bijdrage van Carter op fluit op, voorzien van exotische trekjes, meandert hij door het spel van Plaks, Swanson en Pannikar. En dan is er Ishito die op tenorsax de wat donkere accenten plaatst. En laten we zeker de bijdrage van Carter op trompet, verderop in dit lange stuk, vermelden.

Het album van New York United is in zijn geheel te beluisteren via Bandcamp, dat van Open Queistion zal later geheel beschikbaar komen. Beide albums zijn daar ook te koop.