Amazonon – Invisible Cities (CD Recensie)

TRTPK is een Nederlands label dat we vooral kennen vanwege zijn klassieke Cd’s, met als opvallend verschijnsel dat een belangrijk deel van de catalogus uit hedendaags gecomponeerd bestaat. Zo nu en dan komt er echter ook een Cd voorbij die wat meer thuishoort in de hoek van de experimentele muziek. Dat geldt bijvoorbeeld voor ‘Invisible Cities’ van Amazonon. De man achter dit kwartet is de Braziliaanse gitarist Juliano Abramovay die onder andere studeerde aan CODARTS in Rotterdam. We horen hem hier samen met Chrysanthi Gkika op de lyra, Massimiliano Dosoli op de basklarinet, Daniel de Boer op bas en Jacobus Thiele op percussie.

Acht composities bevat dit album, twee van Abramovay, één van Gkika en de rest zijn covers uit alle windstreken. Zo beginnen we met ‘Montreux’ van Hermeto Pascoal, waarin duidelijk de Zuid Amerikaanse traditie doorklinkt. Dat ligt weer geheel anders met ‘Ravayah’ en ‘Kanah’ van John Zorn, twee stukken uit het alsmaar uitdijiende universum van stukken waar de Joodse muzikale traditie in terugkomt. Vooral Dosoli schittert, na een solo van Abramovay, in ‘Ravayah’. De basklarinet leent zich uitstekend voor de ritmische patronen die deze muziek kenmerkt. ‘Kanah’ is veel ingetogener en bevat een prachtige gitaarpassage. ‘Sacred Place’ van de gitarist Ralph Towner is een prachtige, ingetogen ballade, waarin vooral het intieme samenspel tussen de musici opvalt. Vooral de lyra is hier goed te horen, in duet met de gitaar en ondersteund door mooi ritmisch slagwerk. Verderop komt ook de basklarinet in actie, duidelijk de structuur bepalend. Gkika grijpt in ‘Karri’ naar de Griekse volksmuziek en pakt direct een hoofdrol op de sopraan lyra.

Foto: Efthymios Stavropoulos

En ondanks dat ‘Patinada’ een stuk is van Abramovay, klinkt het meer mediterraans dan Braziliaans. Al zal dat zeker ook komen door het geluid van de lyra, dat we nu eenmaal meer met Grieks / Turks associëren dan met Braziliaans. Maar het is een prachtig stuk en vooral het tweede deel maakt indruk met die ritmische versnelling. In ‘Claraboia’ horen we zijn achtergrond duidelijker terug.

Wat ook nu weer opvalt, maar dat is een handelsmerk van TRPTK is de grote zorg die is besteed aan de opname en de bijbehorende geluidskwaliteit. En dus verscheen ook dit album weer als Super Audio Cd.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp: