De Australische rietblazer Mark Cain is van alle markten thuis en beheerst een groot aantal instrumenten, zowel blaasinstrumenten als slagwerk. In de afgelopen decennia werkte hij aan uitgebreid oeuvre van improvisaties en muziek voor dans, film en theater. Op ‘Cameos’ dat als download verscheen bij Parenthèses Records, verzamelde hij achttien vrij korte stukken van de laatste tien jaar, werk waarvoor Cain zijn inspiratie haalde uit een grote diversiteit aan (muzikale) culturen.
Zo bestaat ‘Whirlies’ uit intieme klankwolken, gespeeld op een soort van fluit, die zonder meer exotisch aandoen. Hetzelfde geldt voor het slagwerk in het zeer korte ‘Bolang Solo’, dat sterk aan gamelan doet denken. In ‘Gongs and Bariton Sax’ horen we allereerst het zachte, regelmatige geluid van de gongs, dat verderop ineens wreed wordt verstoord door de pregnante klank van de baritonsax, zich ontwikkelend tot een sprookjesachtige melodie. Bijzonder is het weemoedige ‘Gaidarski’, waarin we duidelijk de muziek van de Balkan herkennen. Het wordt gespeeld op een instrument dat we niet vaak tegenkomen, helaas kan ik nergens terugvinden wat voor instrument. Qua timbre lijkt het wat op een klarinet, maar dat is het zeker niet. Al even ingetogen – maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel alle stukken – is ‘Chalumeau and Bonang’ waarvoor Cain zijn inspiratie ook van elders haalde.
De basklarinet, samen met de hang drum horen we in ‘Going Deeper’. Een mooie combinatie, de wat hoge, sterk resonerende klank van de hang, in combinatie met de warme, donkere tonen van de basklarinet. ‘Tinklik and Bamboo Flute’, ‘Bawu and Drones’ en ‘Whistle and Bonang’ zijn duidelijk door de Chinese cultuur geïnspireerd. In het tweede stuk staat de bawu centraal, een Chinees rietinstrument met een vrij hoge, ietwat nasale klank en in ‘Whistle and Bonang’ horen we een typische Chinese bamboefluit. En zo maken we met Cain een muzikale wereldreis, waarin een grote diversiteit aan blaasinstrumenten voorzien van een riet en slagwerk aan bod komt. Soms zitten daar bekende instrumenten tussen, zoals de sopraansax in ‘Sopran Sax and Gongs’, maar dan is meestal de muziek wel exotisch, hier met duidelijk Arabische invloeden. Bijzonder is ook ‘Sipsi with Drone’ waarin we Cain horen op de sipsi, een rietinstrument uit de regio Griekenland – Turkije. Een enerverend ritmische melodie zet hier de toon.
Het album is te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: