In het tweede deel van een drieluik rondom saxofonist Evan Parker allereerst aandacht voor het bij NotTwo Records verschenen ‘A Uiš?’, met daarop de opnames van een concert dat de drummer en percussionist Zlatko Kaučič in 2018 aangeboden kreeg door het Cerkno Jazzfestival ter gelegenheid van zijn veertigjarig jubileum in het vak. Met Joëlle Léandre op contrabas, Agustí Fernández op piano, Parker op tenorsax en Kaučič zelf op drums betekende dat een treffen van titanen. Verder sta ik stil bij het eerder dit jaar bij Aguirre Records verschenen ‘Descension (Out of Our Constrictions)’ van Joshua Abrams‘ Narural Information Society, met een gastrol voor Parker. Een totaal ander album, maar minstens zo boeiend.
‘A Uiš?’ bevat slechts één lang stuk waarin de kwaliteiten van deze musici optimaal tot uiting komen. Het begint allemaal met wat schermutselingen, waarin met name Parker en Léandre de toon zetten. Kaučič en Fernández kiezen in deze fase met name voor ondersteunende noten. Iets verderop zijn het Léandre en Fernández die elkaar in een mooi stug duet treffen. We horen die eerste heftig plukken en strijken. En dan slaat de hectiek toe en komen we in een maalstroom van klanken terecht. Kaučič en Léandre vormen een hecht duo, Fernández beukt ijverig op zijn piano en Parker stoot meedogenloos zijn patronen uit. Groot is het contrast met de solo van Léandre als het tumult is uitgeraasd. Dat Léandre tot de top behoort op dit instrument mag inmiddels als bekend worden verondersteld, maar deze veel te korte solo bewijs weer eens waar dat op gebaseerd is. Parker voegt zich erbij, Fernández en uiteindelijk ook Kaučič: tijd voor een tweede klankstroom. Rond de vijfentwintigste minuut treffen Léandre en Kaučič elkaar voor een ronduit stomend intermezzo, wederom de opmaat vormend voor een maalstroom aan klanken, tot het ook nu weer Leándre is die de kans krijgt te soleren, nu de laagste snaar van haar bas inzettend voor sombere, duistere noten. Tot slot loopt ook nu de spanning weer op en aan alles voel je dat het nu naar een climax toe beweegt.
De muziek van Abrams’ Natural Information Society wordt het meest gekleurd door zijn spel op de gimbri, een soort van bas, afkomstig uit West-Afrika en de inzet van de harmonium door Lisa Alvarado, de twee vaste leden van dit verder qua samenstelling wisselende gezelschap. Zij zorgen in eerste instantie voor het meanderende geluid, dat zijn wortels duidelijk heeft in wat we gemakshalve wel eens “Desert Blues” noemen. Naast Parker vinden we op dit album, live opgenomen in het Londense Café Oto, Jason Stein op basklarinet en de drummer Mikel Patrick Avery die overigens regelmatig onderdeel uitmaakt van dit ensemble. Totaal andere muziek dus dan op ‘A Uiš?’, maar wel muziek waar Parkers specifieke stijl prima bij past. Want deze trance muziek leent zich natuurlijk bijzonder goed voor de circulaire ademhaling die Parker regelmatig in zijn solo’s hanteert. Een prachtige frase aan het eind van het eerste deel van het uit vier delen bestaande ‘Descension (Out of Our Constrictions)’ vormt al voldoende bewijsmateriaal en dan moeten de andere drie delen nog volgen. Dat hij zich hier dan ook beperkt tot de sopraansax hoeft niet te verbazen, die leent zich met zijn hoge geluid het beste voor de meanderende patronen.
Het eerste deel van ‘Descension (Out of Our Constrictions)’ is te beluisteren via Bandcamp. Het album is daar ook te koop. ‘A Uiš?’ is te koop via NotTwo Records.