De Nederlands-Franse-Burundeese zangeres Charlotte Haesen en de Duitse gitarist Philip Breidenbach vormen niet alleen het muzikale duo Haesen & Breidenbach, maar delen ook in het dagelijks leven lief en leed met elkaar. De afgelopen periode was voor hen een bijzondere, naast de stress van de pandemie verwachte Haesen een baby, zo leert ons het Cd-boekje. Verschillende emoties tegelijkertijd dus: triestheid en opgewektheid, tegenslag en vreugde, het klinkt allemaal op hun bij Challenge Records verschenen debuut ‘Où est l’amour’, middels teksten in het Nederlands, Chinees maar vooral in het Frans en het Engels. Breidenbach bespeelt aansluitend alle instrumenten.
Haesen heeft een mooie stem en weet bovendien met haar vrij hoge geluid in deze mooie luisterliedjes de kern iedere keer weer te raken, Met dank aan de teksten waarin Haesen onder andere stil staat bij haar diverse afkomst, bijvoorbeeld in het enige liedje dat ze zingt in het Nederlands, ‘Wie ik ben’ en waarin ze onder andere stelt: “laat me zijn wie ik ben” en eerder: “Ik kan alle kanten op: noorden, zuiden. Ik weet een tijdje niet hoe. Rustig in de knoop, ik laat het niet los!” En zoals gezegd, het zijn niet alleen de mooie dingen waar ze bij staat, in ‘Trouble’ heeft ze het over ‘The devil is on his way out” om verderop toe te geven: “Trouble on my mind, trouble in this world. Trouble on my mind, he’s talking his time”.
Het zwaartepunt in dit album ligt zonder meer op de vocalen, toch mag de bijdrage van Breidenbach niet worden onderschat. Sfeervol gitaarspel, haar zang perfect ondersteunend, mooi bescheiden percussie die de stukken body geeft, het maakt dit mede tot een aangenaam album. Qua stijl zonder meer popmuziek, maar dan wel met sterke invloeden vanuit de Franse chanson traditie, Afrikaanse muziek, folk en jazz. Maar het is vooral muziek zonder opsmuk, ieder liedje is een prachtig ingetogen miniatuur. De begeleiding van Breidenbach is daarbij vrij kaal, zichzelf beperkend tot de noodzaak en ook dat is iets dat prima past bij de zang van Haesen. Neem het titelstuk ‘Où est l’Amour?’, waarin ze vaak meer praat dan zingt en waar we Breidenbach haar op akoestische gitaar feilloos horen volgen, een parel van een stuk.
Bekijk hier de video van ‘Dis moi pourquoi’: