“Imagine what a truly big band can do”, zo vangt de inleidende tekst aan van ‘Bigbandová Elektronika’, waarop we het Tsjechische Cotatcha Orchestra horen, het geesteskind van trompettist Jiří Kotača. En dit album, verschenen bij het Amerikaanse Parma Recordings, maakt deze oproep meer dan waar. Zoals we verderop zullen zien kun je met een zestien koppig orkest (vijf rietblazers, vier trompettisten, vier trombonisten, piano, drums en bas) en elektronica heel veel. In dit geval leidt het dan ook tot een overtuigend debuut.
Kotača, hij is tevens verantwoordelijk voor alle composities ontpot zich hier als een interessante verhalenverteller. Achter ieder stuk zit dan ook een verhaal. Zo verwijst opener ‘Sen Sei’ naar oosterse vechtsport. Met wat fantasie hoor je dat terug aan de stomende, bijzonder ritmische akkoorden, die gaandeweg het stuk steeds nadrukkelijker klinken. Direct in dit eerste stuk bemerken we ook dat Kotača zich sterk verbonden voelt met de melodieuze traditie binnen de bigband jazz. Bij hem weinig tot geen abstracte partijen, geen oeverloze abstracte solo’s, maar wel het gebruik van elektronica, iets dat je bij big bands niet vaak tegen komt. Ieder musicus, ook de solisten, leveren hun bijdrage aan het prachtig klinkende totaalplaatje dat iedere compositie is. De invloed van klassieke muziek is daarbij nooit ver weg, Het ingetogen ‘Billy’s Pelgrimage’, gebaseerd op een personage uit Kurt Vonnegut’s roman ‘Slaughterhouse Five’, is daar slechts één van de voorbeelden van.
Die elektronica komt onder meer overtuigend aan bod in ‘Modal Song’. Kotača noemt het zelf “a trip to our inner struggles that accompany us in periods of life changes.” Het uit zich in een sfeervol klankpalet met een mooie en bijzonder gevoelige solo van Kotača zelf op bugel. In ‘Gloryhole Waltz’ spreekt deze componist zich op filosofische wijze uit over de liefde: “Does the climax make sense without emotion and emotional connection? Maybe love is slowly becoming a cultural atavism, or maybe it only took a new and different form these days. Lust that knows no mystery is toothless.” Die “emotional connection” krijgt in dit, zelfs enigszins romantische stuk, zeker een plaats, met name in de pianopartij. En laat u niet misleiden door de wat vreemde titel, want ‘Nerf Nitro Throttle Shot Blitz’ is een heerlijk uptempo stuk met een grote rol voor drummer Kamil Slezák, al is het vervolg met een speelse solo van basklarinettist Radim Hanousek evenmin te versmaden.
Beluister het album via Spotify: