De pianiste Helena Basilova, percussionist Konstantyn Napolov en celliste Maya Fridman werken sinds 2018 regelmatig samen als trio. Dat resulteerde onder andere in het verlenen van compositieopdrachten aan Aart Strootman en Daniel Wohl. De eerste schreef voor deze combinatie het stuk ‘Obscure Atlas’, de tweede kwam met ‘Microscope’. Trptk nam de twee stukken op, in de bijzonder hoge kwaliteit die we inmiddels van hen gewend zijn en bracht het album uit in het voor dit label kenmerkende A5 formaat.
Strootman behoort inmiddels tot de meest gespeelde componisten. Hij won in 2017 de Gaudeamus Award en in 2019 de Matthijs Vermeulenprijs. Inspiratie voor zijn stukken haalt Strootman vaak weg bij de mens in relatie tot zijn omgeving. Zo schreef hij voor Slagwerk Den Haag een stuk waarin de bijensterfte centraal staat, ‘Requiem Apoidea‘ en besteedde hij met het voor zijn eigen TEMKO geschreven ‘Darkness Rises’ aandacht aan het reizen in de ruimte. In dit nieuwe ‘Obscure Atlas Cr-3’ staat hij stil bij het Russische onderzoek op het Kola schiereiland, vlakbij de grens met Noorwegen. Tussen 1970 en 1994 werd hier een gat in de aardkorst geboord van maar liefst 12.262 meter diep. De operatie startte in 1970 en eindigde in 1994. Weliswaar was dit een wetenschappelijk experiment, maar al snel kwamen ook de verhalen erbij, bijvoorbeeld of de expeditie de hel zou bereiken.
Met Strootman maken we in zeven delen een reis de diepte in, waarbij we in ‘Troposhere’ Napolov in het Russisch een krantenbericht horen voorlezen waarin het einde van de expeditie wordt aangekondigd en ongetwijfeld wordt ingezoomd op de verdiensten voor de mensheid. De muziek, die de gehele tijd ingetogen en fragiel is, verandert gaandeweg wel van karakter, wordt ritmischer en feller, als om de kracht die de boor nodig heeft aan te geven, een boor die zich uiteindelijk, verklankt door de bewegingen van Fridman, vastdraait. Strootman zelf: “Fridman speelt op de cello een kale groove die steeds meer de diepte ingaat, tot hij als het ware ‘vast komt te zitten’. Zang van Fridman, geleidelijk opgevoerde percussie en twinkelend pianospel brengen de luisteraar terug naar de aarde. Muziek die ik zoveel mogelijk op het lijf van deze bijzondere musici heb proberen te schrijven”.
Daniel Wohl, geboren in Parijs en woonachtig in Los Angeles valt eigenlijk buiten deze serie over Nederlandse en Belgische componisten, het maakt zijn ‘Microscope’ er echter niet minder interessant door. In dit zeer ritmische, enerverende stuk, heel anders dan ‘Obscure Atlas cr-3’, voegt Wohl elektronica toe aan het akoestische trio. Ritmische klanken van de piano en de percussie, worden hier afgewisseld met langzame bewegingen op de cello tot één, zeer overtuigend geheel.
Beluister hier de delen ‘Troposphere’ en ‘Core’ uit ‘Obscure Atlas cr-3: